Geo infomatie bronnen (op internet)

(vervolg)
Dat is dus het verschil met OpenStreetMap (OSM), via de “editable map” van AND en bijvoorbeeld ook de nieuwe “MapShare”-voorziening van TomTom kunnen slechts een beperkt aantal kaartattributen gewijzigd worden:

[quote]Zelf kaarten verbeteren met TomTom MapShare
[list=a]

  • Het blokkeren en deblokkeren van een straat

  • Wijzigen van de rijrichting voor straten (bijvoorbeeld bij éénrichtingsverkeer)
  • Wijzigen van een straatnaam
  • Toevoegen van een ontbrekende NP, "nuttige plaats", POI
  • Wijzigen van een aanwezige NP[/quote] De kaart van OSM kan daarentegen naar behoefte gewijzigd worden - zij het voorlopig alleen door mensen in een witte laboratoriumjas. Gewijzigd, en ook aangevuld, want er ontbreekt nog wel eens wat aan kaarten, immers automobilisten zijn de belangrijkste klant van die bedrijven en de kaartgegevens worden voor een groot deel ook vanuit de auto http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2822#2822 verzameld. Dat zal veranderen als de mobiele telefoon helemaal in beeld komt als navigatietoestel. Tot die tijd moeten we het doen met maar gedeeltelijk bruikbare kaarten ...

    Neem voorbeeld het slinkse advies dat dit in Amsterdam gevestigde bedrijf Tiez
    http://www.tiez.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=48
    aan haar bezoekers geeft:

    [quote]Parkeren kan het beste op de Dijksgracht.
    Je neemt de afslag onder de spoorbrug door vanaf de Piet Heinkade, en gaat daarna direct rechts. Je rijdt de Dijksgracht af en parkeert zo ver mogelijk, nabij het einde. Daarna vervolg je de Dijksgracht te voet, steek je het water over via de fietsbrug, en sta je vooor het Post-CS gebouw.
    N.B. Het is betaald parkeren[/quote]
    Fietsbrug? Welke fietsbrug, daar tussen de Oosterdokskade en de Dijksgracht in Amsterdam is toch helemaal geen fietsbrug?

    Welles:

      http://img49.imageshack.us/img49/7651/imgsj2.jpg][img]http://img49.imageshack.us/img49/7651/imgsj2.th.jpg[/img
    Nietes, daar is geen fietsbrug:
      http://img146.imageshack.us/img146/8777/atlasamsterdammy6.png][img]http://img146.imageshack.us/img146/8777/atlasamsterdammy6.th.png[/img] _______[url=http://img146.imageshack.us/img146/246/garminqp3.gif][img]http://img146.imageshack.us/img146/246/garminqp3.th.gif[/img[/url] [size=9][i]Atlas-Amsterdam____________________________Garmin[/i][/size]
      http://img248.imageshack.us/img248/8268/googlemapspj3.jpg][img]http://img248.imageshack.us/img248/8268/googlemapspj3.th.jpg[/img] _______[url=http://img49.imageshack.us/img49/1784/maporamadz9.gif][img]http://img49.imageshack.us/img49/1784/maporamadz9.th.gif[/img[/url] [size=9][i]Google Maps_______________________________Maporama[/i][/size]
      http://img146.imageshack.us/img146/5388/mappointyl3.jpg][img]http://img146.imageshack.us/img146/5388/mappointyl3.th.jpg[/img] _______[url=http://img49.imageshack.us/img49/2510/nieuwekaartvannederlandih2.gif][img]http://img49.imageshack.us/img49/2510/nieuwekaartvannederlandih2.th.gif[/img[/url] [size=9][i]MapPoint PC___________________________TOP25Raster[/i][/size]
    Bij Google ontbreekt de brug op de kaart maar ze hebben hem wel op het achterliggende satellietbeeld http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=&sll=52.373621,4.911683&sspn=0.007009,0.021501&ie=UTF8&ll=52.374407,4.914451&spn=0.007008,0.021501&t=k&z=16&om=0 staan - gedraaid in de doorvaartstand en dus wat minder zichtbaar voor cartografen. Dat de brug op de foto staat is wel een teken dat ie er toch al weer een jaartje of drie ligt want zo vaak wordt dat dure satellietmateriaal niet bijgewerkt.

    Onderliggende kaartmateriaal is voor een groot deel afkomstig of van Navteq of van TeleAtlas, bij de Navteq-afnemers zie je dat de IJtunnelbuizen - uit voorzorg toch voldoende diep gelegd vanwege passerende zeegaande schepen - steevast gerenderd worden alsof die bij het kruisen over de spoordijk heen leiden.

    Hier is nog een door medewerkers van de Amsterdamse GGD opgespoord
    http://www.panoramsterdam.com/panos/oosterdokskade-dijksgracht.html]panorama-foto
    op te vragen, in dit geval dus een draaiende opname vanaf de stilstaande draaibrug. Rechtsachter het Post CS gebouw dat je daarop voorbij ziet komen - waar nu onder andere het Stedelijk Museum een tijd inzit en ook het eerder genoemde ‘communicatiebureau’, Tiez - stond/staat de “koeltoren” die vorig jaar de bron was van een grote legionella-uitbraak. De locatie daarvan werd vrij snel maar niet snel genoeg [url=http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article408798.ece/Google_Earth_bracht_Amsterdamse_GGD_bij_de_bron_van_de_legionella[/url] die daarvoor gebruik maakten van Google Earth.

    Daartegenover, op gegeven moment in die panorama-foto ook zichtbaar: de contouren van het “Marine Etablissement”, waarschijnlijk op de duurste grond die Defensie in haar bezit heeft. Op de eerder genoemde satellietfoto van Google is te zien hoe dit marinecomplex door Google is “weggeblokt”, onherkenbaar gemaakt met een kleurenpatroon dat eigenlijk meer op landmachtcamouflage lijkt. Google voldoet hierdoor aan de wettelijke eis dat dit soort locaties niet herkenbaar wordt afgebeeld. Dit wordt door andere recente en online opvraagbare
    http://beeldbank.amsterdam.nl/component/option,com_result/Itemid,9/?beginjaar=&eindjaar=&qasked=1&qtype=nieuw&q=010191000103
    luchtfoto’s die zich in het gemeente-archief van Amsterdam bevinden weer teniet gedaan.

    Iets dergelijks heeft zich trouwens op de grond ook voorgedaan, want vorig jaar werd op dat terrein een journalist van Metro gearresteerd die wilde aantonen dat de beveiliging van het complex niet deugde. Maar in de opschudding die dat veroorzaakte werd vergeten dat de Amsterdamse versie van de Sinterklaas intocht ieder jaar vanuit datzelfde complex vertrekt wat maakt dat tientallen bussen met leden van drumbands en grote aantallen leerlingen van Amsterdamse middelbare scholen die in de kazerne zwart geschminkt worden, zeg 300 tot 400 burgers ook ieder jaar weer vrijelijk over het terrein mogen zwerven en in plaats van opgepakt te worden na afloop soep van Defensie aangeboden krijgen. Uit de kamervragen
    http://www.mindef.nl/binaries/060918NotaaanbiedingkamervragenKattenburg[2]_tcm15-67065.pdf
    over de binnengedrongen journalist bleek ook dat Hirsi Ali enige tijd op dat terrein gehuisvest is geweest in het kader van haar beveiliging.