Geo infomatie bronnen (op internet)

[quote=“Weerman”]Over wat er bij het verzamelen en “vermarkten” van geodata komt kijken …
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2821#2821
[/quote]
Van de week was er trouwens bij RTL Editie NL

een item “Nooit meer verdwalen in de Vinex”, over hoe NavTeq de database met routeplannergegevens in de praktijk onderhoudt, nl. door steeds maar weer overal langs te rijden in auto’s met een GPS-antenne op het dak en twee man aan boord waarvan de bijrijder de bijzonderheden van de gereden route zit te ‘taggen’ en van gesproken commentaar voorziet.

Eerder werd al een keer in de Volkskrant beschreven hoe concurrent TeleAtlas het aanpakt:

[quote]Al rijdend vult Tele Atlas zijn digitale schatkamer

Een met camera’s behangen bus van Tele Atlas filmt de wegen rond Meschede, een plaatsje bij Dortmund; de beelden gaan naar India. De chauffeurs rijden tot 90 duizend kilometer per jaar.

Het lijkt onbegonnen werk. Tijdrovend, geldverslindend. En toch is de firma Tele Atlas ermee bezig: het filmen van alle belangrijke wegen en straten van Europa. Dag in, dag uit rijden er 22 kampeerauto’s vol elektronica rond die elke meter van het wegennet vastleggen.

De wagens, meestal bemand door (ex-)studenten die wel een paar maanden kunnen missen, zijn uitgerust met zes camera’s aan de voor-, zij- en achterkant. Ze filmen verkeersborden, rijstroken, drempels, zijstraten, gebouwen, bomen - kortom alles. De reden voor de camera’s aan de achterzijde: zo hoeft een weg maar eenmaal gereden te worden. Verkeersborden in de tegenovergestelde richting worden immers ook geregistreerd.

Het wordt nog gekker. Elke week dienen de chauffeurs de draagbare harddisks die ze hebben gevuld - elk met 110 Gigabyte aan filmbeelden - op de post te doen. In stalen cassettes worden ze naar het Tele Atlas-kantoor in Gent gestuurd. Daar worden de beelden op dvd’s gebrand: twee kopieën houdt Tele Atlas zelf, nummer drie gaat per koerier richting India. In dat land zitten honderden mensen die - zonder dat ze er ooit zijn geweest - de Duitse Autobahnen of de Côte d’Azur op hun duimpje kennen. Meter voor meter bekijken ze de gefilmde routes en beoordelen ze of de kaarten van Tele Atlas nog wel up to date zijn.

De Volkskrant - 14 november 2005

[/quote]
TeleAtlas zou op dat moment “naar eigen zeggen al bijna een miljard euro geinvesteerd hebben” en “sinds 1984 louter verlies lijden”. Dat betreft dan de opgebouwde internationale database. In het al genoemde rapport met het NWB-advies werd ingegaan op het onderdeel Nederland van die database:

[quote]TeleAtlas genereert jaarlijks circa € 720.000 omzet met het verkopen van updates van het kaartmateriaal. De investeringen in de wegenbestanden worden in circa 5 tot 7 jaar afgeschreven. Niet bekend is wat van de totale netto-investering aan het Nederlandse deel van het totale wegenbestand van TeleAtlas dient te worden toegerekend.

TeleAtlas heeft geen onderbouwing van de vermeende schade, noch een kwantitatieve indicatie daarvan, overgelegd. Voorts is geen reactie gegeven op de aan TeleAtlas beschikbaar gestelde CD-Rom met de uitsnede van het NWB bestand.

Advies Commissie Tweede Consultatieronde vrijgeven NWB bestand - December 2006
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Advies%20Cie%20tweede%20consultatie_tcm195-189308.pdf
[/quote]

[quote=“Weerman”]… Deze beschikkingen houden in dat het NWB openbaar gemaakt wordt en dat de beslissing omtrent het toestaan van hergebruik wordt aangehouden tot 2009.
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2821#2821
[/quote]
Verkeer en Waterstaat stelt zich voorlopig op het standpunt dat ze voldoen aan openbaarmaking door het Wegenbestand net als het Hoogtebestand via een webapplicatie ter beschikking te stellen - in een zogeheten '‘portaal’
http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservices/portaal
.

Hier is een opsomming van de opgenomen “Geografische objecten/attributen” en de bron daarvan:

[quote]

  • Wegvak: [i]Top10 Hartlijnenbestand van de TDK en andere bestanden van de TDK voor administratieve grenzen[/i]
  • Junctie: [i]Top10 Hartlijnenbestand van de TDK en andere bestanden van de TDK voor administratieve grenzen[/i]
  • Woonplaatsnaam: [i]TNT-postcodetabel[/i]
  • Gemeentenaam: [i]TNT-postcodetabel[/i]
  • Gemeentecode: [i]Centraal Bureau voor de Statistiek/TNT[/i]
  • Straatnaam: [i]TNT-postcodetabel[/i]
  • Wegnummer: [i]Provincies en het Rijk voor provinciale en rijkswegnummers (kaarten en tekeningen)[/i]
  • Wegdeelletter: [i]AVV (= Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat) [/i]
  • Hectopunten: [i]Provincies en het Rijk voor provinciale en rijkswegen (kaarten, tekeningen en dtb-bestanden Meetkundige Dienst)[/i]
  • Hectoletter: [i]Provincies en het Rijk voor provinciale en rijkswegen (kaartenen tekeningen) en voorschriften ‘ Nota Plaatsaanduiding in Knooppunten en aansluitingen’ (DVK 82-05) en ‘ Richtlijnen voor de uitvoering en plaatsing van hectometerborden’ (AVV- dec 2000)[/i]
  • Hectointerval: [i]AVV[/i]
  • Huisnummerstructuur Links en Rechts: [i]Gemeenten, ACN -bestanden[/i]
  • Eerste Huisnummer Links en Rechts: [i]Gemeenten, ACN -bestanden[/i]
  • Laatste Huisnummer Links en Rechts: [i]Gemeenten, ACN bestanden[/i]
  • Wegbeheerdersoort: [i]Rijk en provincies voor rijkswegen en provinciale wegen, gemeenten en waterschappen voor gemeente- en waterschapswegen en overige wegbeheerders (kaarten en tekeningen)[/i]
  • Relatieve positie: [i]AVV [/i]
  • Baansubsoort: [i]AVV[/i]
  • Administratieve Richting: [i]AVV[/i]
  • Rijrichting: [i]AVV[/i]
  • Baanpositie_tov_Wol: AVV
[/quote] Van de week werd ook als online http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2805#2805]aangekondigd het Nederlandse deel van AND BV's database voor Openstreetmap [url=http://www.opengeodata.org/images/2007/AND/AND-NL.tar.gz[/url] gezet, heel Nederland met zijn voor auto's begaanbare wegen in 85 MB - inclusief stations en begraafplaatsen.

Even “een gegeven paard in de bek kijken”? Het AND-materiaal is geleverd als ‘shape’-bestand - dat bestand eenmaal geladen kan ter vergelijking wel via een server van Rijkswaterstaat van een ‘bitmap’-achtergrondkaart met een uitsnede van het Nationale Wegenbestand voorzien worden maar als je je om te testen voorlopig beperkt tot Gorinchem dan kan ook gebruik gemaakt worden van de “Proeflevering NWB wegen” dat wel als shapefile gedownload kon worden. “Kon worden” want voorlopig “op advies van de landsadvocaat” even niet meer, tegen de beslissing om het NWB vrij te geven is immers beroep aangetekend door Falkplan-Andes.

Bijvoorbeeld, het Nationale Wegenbestand toont daar - is dat het oude deel van Gorinchem? - de “Visbrug” over het Merwedekanaal die bij AND “Hoogstraat” genoemd wordt. De elementen voor de Visbrug, alias Hoogstraat en de omliggende straten en kades uit beide bestanden samen ‘superimposed’ over het beeldmateriaal dat Google ingekocht heeft voor Gorinchem, NL:

Dacht alsmaar dat ik AND z'n Gorinchem niet correct binnengetrokken had, dat zijn de wittige lijnen (NWB idem in "azuur") maar kan er toch niet meer van maken.

[quote]TeleAtlas zou op dat moment “naar eigen zeggen al bijna een miljard euro geinvesteerd hebben” en “sinds 1984 louter verlies lijden”.
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2822#2822
[/quote]
Nieuws van het ANP vanochtend, onder andere overgenomen door de website van de Volkskrant:

[quote]TomTom wil Tele Atlas overnemen

De producent van navigatiesystemen TomTom wil de leverancier van digitale kaarten Tele Atlas overnemen voor 1,8 miljard euro …

… De twee bedrijven hebben afgesproken dat TomTom een bedrag van 20 miljoen euro ontvangt als Tele Atlas in zee gaat met een concurrerende bieder. TomTom denkt niet dat de overname grote negatieve gevolgen heeft voor de werkgelegenheid.

Volkskrant.nl - TomTom wil Tele Atlas overnemen - maandag, 23 juli 2007
http://www.volkskrant.nl/economie/article446972.ece/TomTom_wil_Tele_Atlas_overnemen
[/quote]
Men verwacht veel van de komende vraag naar navigatie op/met mobiele telefoons:

[quote]GPS

"Maar heel belangrijk is dat de trein vertrokken is. Als het kan op deze Nokia [N95, met daarop - standaard - digitale kaarten van Tele Atlas], en vroeger dan we gedacht hadden, dan kan het op alle toestellen.

Voor alle duidelijkheid: digitale kaarten op telefoontjes komen niet in de plaats van de vaste en losse navigatiesystemen voor de auto. Dit komt erbij. Mensen die een navigatiesysteem in de auto hebben, zullen overwegen daarnaast een telefoontje met of zonder kaart te nemen."

Volghetgeld.nl - Tele Atlas aan vooravond van nog iets veel groters - vrijdag, 13 juli 2007
http://www.volghetgeld.nl/artikel/573/Tele+Atlas+aan+vooravond+van+nog+iets+veel+groters.html
[/quote]
Zelfde vraaggesprek bij Volghetgeld.nl:

[quote]Maar bent u niet bang voor een prijzenslag?

Wanneer gaat Tele Atlas nu eindelijk winstmaken? Ondanks de vlucht die navigatiesystemen genomen hebben, kwam het resultaat vorig jaar – door investeringen – toch weer onder de streep uit. Het verlies bedroeg € 19 miljoen, om precies te zijn.

De Taeye, geprikkeld door de vraag: “Er zijn beleggers die verlies associëren met: het gaat niet goed bij die onderneming. Maar wat laten wij zien? Operationele winst, een positieve cashflow van € 28 miljoen in 2006, we hebben € 200 miljoen op de bank en geen enkele lening. Bovendien gaat inmiddels van elke euro extra omzet bijna 50% regelrecht naar de bottom line, dat is voor ons vrijwel zuivere cash.

De financiële wereld kijkt dan ook dwars door het verlies heen, dat wil zeggen de professionals doen dat. Vandaar ook dat we nu op de beurs € 1,5 miljard waard zijn bij een omzet van € 264 miljoen vorig jaar. Dat zegt genoeg, zo’n multiple.”[/quote]
Het bedrijf zou dus 1,5 miljard waard zijn terwijl er nu sprake is van een bod van 1,8 miljard.

Het NRC-Handelsblad had in de editie van gisteravond nog iets meer achtergrond-informatie bij de voorgenomen TomTom/TeleAtlas-deal:

[quote]Tomtom koopt kaartenmaker

Met deze overname haalt Tomtom het bedrijf in huis dat de landkaarten maakt die de basis vormen voor zijn navigatiesystemen. Tomtom is goed voor 30 procent van de omzet van Tele Atlas, en is daarmee zijn grootste klant.

Met deze overname wil Tomtom niet zozeer kosten besparen, maar vooral de kwaliteit van zijn kaarten verbeteren, zei topman Harold Goddijn vanochtend. „Nu gebruiken veel klanten hun Tomtom niet als ze al weten waar ze moeten zijn. Dan zeggen ze zelf een snellere route te weten. Dat willen we veranderen.”

Die kwaliteitsverbetering moet komen van nieuwe technologie waar Tomtom onlangs mee is begonnen. Daarmee kunnen Tomtom-gebruikers, in totaal 10 miljoen, zelf bijdragen aan de verbetering van kaarten. Zo kunnen zij het elektronisch doorgeven als een route niet meer klopt – als bijvoorbeeld een kruispunt is veranderd in een rotonde. Ook reistijdinformatie wordt gebruikt om er data over files uit af te leiden.

Tot nu gebruikte Tomtom die informatie voor een soort sjablonen, die over de kaarten heen werden gelegd. Als het bedrijf Tele Atlas overneemt, kunnen de data direct worden verwerkt in de kaart zelf. Nu maakt Tele Atlas ongeveer elk kwartaal een update van zijn kaarten. Volgens topman Alain de Taeye kan dat door deze technologie straks elke dag.

Als de overname slaagt, blijft Tele Atlas als zelfstandig dochterbedrijf bestaan. Goddijn benadrukte dat het bedrijf de verbeterde kaarten blijft leveren aan al zijn klanten, onder dezelfde voorwaarden. Zo ontstaat een situatie waarin klanteninformatie van Tomtom ook wordt gebruikt om concurrenten van betere kaarten te voorzien.

NRC-Handelsblad - maandag, 23 juli 2007

[/quote]
Niet eens zo’n verschil dus met de strategie die concurrent AND mogelijkerwijze met haar schenking aan Openstreetmap in gedachten heeft: “Zo kunnen zij het elektronisch doorgeven als een route niet meer klopt” … Laat heel veel werkmieren strohalmen en dennenaalden aanslepen dan komt het vanzelf voor elkaar met die mooie nieuwe en veel hogere mierenhoop. Hoor dat de vertegenwoordiger van AND zelf verklaren, in deze radio-uitzending die daar over ging, als die ongeveer 13:50 minuten onderweg is:

Nog even over het materiaal dat AND vorige week aan Openstreetmap ter beschikking heeft gesteld. In de steekproef voor Gorinchem heette de "Visbrug" dus voor het gemak nog maar even "Hoogstraat" alsof die "Hoogstraat" zo ver door zou lopen maar nu zie ik dat het water dat overbrugd wordt ook fout gelabeld is:
      [url=http://img462.imageshack.us/img462/9621/andlingepp2.gif][img]http://img462.imageshack.us/img462/9621/andlingepp2.th.gif[/img][/url]
Had het niet gelijk in de gaten maar dat is helemaal niet het "Merwedekanaal" maar de rivier de "Linge", het echte Merwedekanaal ligt 10 minuten lopen verder naar het westen... Wat AND daar door elkaar zit te halen is - beter nog dan op die van Googlemaps - te zien op deze luchtfoto:
      [url=http://www.simav.nl/luchtfoto%27s/190a%5b1%5d.jpg][img]http://img638.imageshack.us/img638/9687/190a5b15d.th.jpg[/img][/url]
Op de CD van AND - AND Route 2000 NL - maken ze het nog bonter. Die Linge is toch echt een volwassen rivier - ook nog eens [url=http://www.lingeweb.nl]"de langste rivier van Nederland"[/url] - maar op de kaart van AND is dat laatste stuk van de Linge dat door Gorinchem loopt en daarna uitmondt in de Merwede gewoon gedempt:
      [url=http://img511.imageshack.us/img511/3567/lingeps9.gif][img]http://img511.imageshack.us/img511/3567/lingeps9.th.gif[/img[/url]

Over AND weer …

Exact op de dag dat de nieuwe vrienden van AND de import van de door AND Openstreetmap.org
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2805#2805]vrij ter beschikking
gestelde data hebben gestart en ze bij [url=http://www.openstreetmap.org[/url] dus praktisch gesproken niet meer terug kunnen, stuurt “AND Automotive Navigation Data, leading provider of worldwide digital mapping data for ‘in-car’ and personal navigation” een persbericht rond:

[quote]… released today the first online editable map available to all navigation users in the world.

The online editable map is Web/Map 2.0 at its best and now available via www.map20.org.

AND - persbericht 5 september 2007
http://www.and.com/company/press/item79en.php
[/quote]
Met dat “map20” en daarachter het sympathiek klinkende topleveldomein “.org” - waarvan ik niet beter wist of dat is bestemd voor non-profit organisatie’s - maar de kaart is ook bereikbaar op map20.nl, zou AND International Publishers N.V. de “first online editable map” ter beschikking gesteld hebben? Volgens Wikipedia

kwam het genoemde “OpenStreetMap, founded in July 2004 by Steve Coast” een jaar of drie eerder met “free editable maps”.

Map 2.0 is een verwijzing naar ‘Web 2.0’, volgens alweer Wikipedia

:

De “interactieve” interface van AND voor haar “Map20” is overigens uiterst summier, slechts straatnaam en rijrichting kunnen gewijzigd worden door de bezoeker - na inloggen op een account dat hij eerst moet laten aanmaken en vervolgens nog eens over een per email toegestuurde link dient te activeren.

(vervolg)
Dat is dus het verschil met OpenStreetMap (OSM), via de “editable map” van AND en bijvoorbeeld ook de nieuwe “MapShare”-voorziening van TomTom kunnen slechts een beperkt aantal kaartattributen gewijzigd worden:

[quote]Zelf kaarten verbeteren met TomTom MapShare
[list=a]

  • Het blokkeren en deblokkeren van een straat

  • Wijzigen van de rijrichting voor straten (bijvoorbeeld bij éénrichtingsverkeer)
  • Wijzigen van een straatnaam
  • Toevoegen van een ontbrekende NP, "nuttige plaats", POI
  • Wijzigen van een aanwezige NP[/quote] De kaart van OSM kan daarentegen naar behoefte gewijzigd worden - zij het voorlopig alleen door mensen in een witte laboratoriumjas. Gewijzigd, en ook aangevuld, want er ontbreekt nog wel eens wat aan kaarten, immers automobilisten zijn de belangrijkste klant van die bedrijven en de kaartgegevens worden voor een groot deel ook vanuit de auto http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2822#2822 verzameld. Dat zal veranderen als de mobiele telefoon helemaal in beeld komt als navigatietoestel. Tot die tijd moeten we het doen met maar gedeeltelijk bruikbare kaarten ...

    Neem voorbeeld het slinkse advies dat dit in Amsterdam gevestigde bedrijf Tiez
    http://www.tiez.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=48
    aan haar bezoekers geeft:

    [quote]Parkeren kan het beste op de Dijksgracht.
    Je neemt de afslag onder de spoorbrug door vanaf de Piet Heinkade, en gaat daarna direct rechts. Je rijdt de Dijksgracht af en parkeert zo ver mogelijk, nabij het einde. Daarna vervolg je de Dijksgracht te voet, steek je het water over via de fietsbrug, en sta je vooor het Post-CS gebouw.
    N.B. Het is betaald parkeren[/quote]
    Fietsbrug? Welke fietsbrug, daar tussen de Oosterdokskade en de Dijksgracht in Amsterdam is toch helemaal geen fietsbrug?

    Welles:

      http://img49.imageshack.us/img49/7651/imgsj2.jpg][img]http://img49.imageshack.us/img49/7651/imgsj2.th.jpg[/img
    Nietes, daar is geen fietsbrug:
      http://img146.imageshack.us/img146/8777/atlasamsterdammy6.png][img]http://img146.imageshack.us/img146/8777/atlasamsterdammy6.th.png[/img] _______[url=http://img146.imageshack.us/img146/246/garminqp3.gif][img]http://img146.imageshack.us/img146/246/garminqp3.th.gif[/img[/url] [size=9][i]Atlas-Amsterdam____________________________Garmin[/i][/size]
      http://img248.imageshack.us/img248/8268/googlemapspj3.jpg][img]http://img248.imageshack.us/img248/8268/googlemapspj3.th.jpg[/img] _______[url=http://img49.imageshack.us/img49/1784/maporamadz9.gif][img]http://img49.imageshack.us/img49/1784/maporamadz9.th.gif[/img[/url] [size=9][i]Google Maps_______________________________Maporama[/i][/size]
      http://img146.imageshack.us/img146/5388/mappointyl3.jpg][img]http://img146.imageshack.us/img146/5388/mappointyl3.th.jpg[/img] _______[url=http://img49.imageshack.us/img49/2510/nieuwekaartvannederlandih2.gif][img]http://img49.imageshack.us/img49/2510/nieuwekaartvannederlandih2.th.gif[/img[/url] [size=9][i]MapPoint PC___________________________TOP25Raster[/i][/size]
    Bij Google ontbreekt de brug op de kaart maar ze hebben hem wel op het achterliggende satellietbeeld http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=&sll=52.373621,4.911683&sspn=0.007009,0.021501&ie=UTF8&ll=52.374407,4.914451&spn=0.007008,0.021501&t=k&z=16&om=0 staan - gedraaid in de doorvaartstand en dus wat minder zichtbaar voor cartografen. Dat de brug op de foto staat is wel een teken dat ie er toch al weer een jaartje of drie ligt want zo vaak wordt dat dure satellietmateriaal niet bijgewerkt.

    Onderliggende kaartmateriaal is voor een groot deel afkomstig of van Navteq of van TeleAtlas, bij de Navteq-afnemers zie je dat de IJtunnelbuizen - uit voorzorg toch voldoende diep gelegd vanwege passerende zeegaande schepen - steevast gerenderd worden alsof die bij het kruisen over de spoordijk heen leiden.

    Hier is nog een door medewerkers van de Amsterdamse GGD opgespoord
    http://www.panoramsterdam.com/panos/oosterdokskade-dijksgracht.html]panorama-foto
    op te vragen, in dit geval dus een draaiende opname vanaf de stilstaande draaibrug. Rechtsachter het Post CS gebouw dat je daarop voorbij ziet komen - waar nu onder andere het Stedelijk Museum een tijd inzit en ook het eerder genoemde ‘communicatiebureau’, Tiez - stond/staat de “koeltoren” die vorig jaar de bron was van een grote legionella-uitbraak. De locatie daarvan werd vrij snel maar niet snel genoeg [url=http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article408798.ece/Google_Earth_bracht_Amsterdamse_GGD_bij_de_bron_van_de_legionella[/url] die daarvoor gebruik maakten van Google Earth.

    Daartegenover, op gegeven moment in die panorama-foto ook zichtbaar: de contouren van het “Marine Etablissement”, waarschijnlijk op de duurste grond die Defensie in haar bezit heeft. Op de eerder genoemde satellietfoto van Google is te zien hoe dit marinecomplex door Google is “weggeblokt”, onherkenbaar gemaakt met een kleurenpatroon dat eigenlijk meer op landmachtcamouflage lijkt. Google voldoet hierdoor aan de wettelijke eis dat dit soort locaties niet herkenbaar wordt afgebeeld. Dit wordt door andere recente en online opvraagbare
    http://beeldbank.amsterdam.nl/component/option,com_result/Itemid,9/?beginjaar=&eindjaar=&qasked=1&qtype=nieuw&q=010191000103
    luchtfoto’s die zich in het gemeente-archief van Amsterdam bevinden weer teniet gedaan.

    Iets dergelijks heeft zich trouwens op de grond ook voorgedaan, want vorig jaar werd op dat terrein een journalist van Metro gearresteerd die wilde aantonen dat de beveiliging van het complex niet deugde. Maar in de opschudding die dat veroorzaakte werd vergeten dat de Amsterdamse versie van de Sinterklaas intocht ieder jaar vanuit datzelfde complex vertrekt wat maakt dat tientallen bussen met leden van drumbands en grote aantallen leerlingen van Amsterdamse middelbare scholen die in de kazerne zwart geschminkt worden, zeg 300 tot 400 burgers ook ieder jaar weer vrijelijk over het terrein mogen zwerven en in plaats van opgepakt te worden na afloop soep van Defensie aangeboden krijgen. Uit de kamervragen
    http://www.mindef.nl/binaries/060918NotaaanbiedingkamervragenKattenburg[2]_tcm15-67065.pdf
    over de binnengedrongen journalist bleek ook dat Hirsi Ali enige tijd op dat terrein gehuisvest is geweest in het kader van haar beveiliging.

  • Krak, daar gaat weer een woudreus:

    [quote]Nokia wil digitale kaartenmaker Navteq inlijven

    Nokia staat op het punt om digitale kaartenproducent Navteq over te nemen. De Finnen zijn bereid ruim 5,5 miljard euro te betalen.

    Navteq is de grootste concurrent van Tele Atlas. Onlangs stond Tele Atlas nog in de belangstelling omdat TomTom het bedrijf wil overnemen. Navteq en Nokia zijn geen vreemden voor elkaar. Navteq levert al informatie aan voor Nokia-toestellen.

    Voor Nokia is de grootste bron van omzet de verkoop van mobiele telefoons. Zeker één op de drie mobieltjes die wereldwijd worden verkocht, is van Finse makelij. Als het bedrijf zich meer op diensten gaat richten, kan het de keuze voor een mobiele telefoon van Nokia aantrekkelijker maken, zo is de verwachting.

    Webwereld - Bedrijfsnieuws - maandag 1 oktober 2007
    http://www.webwereld.nl/articles/48121/nokia-wil-digitale-kaartenmaker-navteq-inlijven.html
    [/quote]
    Schuifpuzzel:

    [quote]Angst overnamestrijd TeleAtlas zet TomTom lager

    Volgens marktvorsers is Garmin op een zijspoor gezet nu het Finse Nokia een overnamebod heeft uitgebracht op het Amerikaanse Navteq, de andere belangrijke producent van digitale kaarten. Zij achten de kans daarom groot dat Garmin alsnog probeert TeleAtlas in te lijven en TomTom af te troeven met een tegenbod.

    Tegenbod

    Analisten van de Franse zakenbank Exane BNP Paribas achten de kans dat Microsoft of Google met een tegenbod op TeleAtlas komt zelfs nog groter.

    NRC/Handelsblad -Economie - woensdag 3 oktober 2007

    [/quote]
    Commentaar:

    [quote]Where is the navigation industry heading?

    Some fear that the world may end up with a digital map monopoly, as users migrate to the provider with the most comprehensive data and then further strengthen its position by adding information of their own.

    Such worries have given rise to a nascent “open-map” movement. Owners of PNDs can record their wanderings, collect information about their routes and upload the data to a website called OpenStreetMap

    .

    In time, such contributions could create a detailed, free map of the world. If so, TomTom’s and Nokia’s acquisitions would look very overpriced.

    The Economist - Location, location, location - donderdag 4 oktober 2007

    [/quote]
    Location, location, location?

    Locatie, locatie, locatie! Volg deze min of meer
    Site Not Found]link
    en lees wat je te wachten staat als jouw telefoon binnenkort precies weet waar jij op dat moment bent. Vergelijk deze ontwikkeling met de huidige situatie waarin al [url=http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?t=391[/url] vastgesteld kan worden waar jouw telefoon zich bevindt.

    Daar ging weer een woudreus … (vervolg
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2905#2905
    )

    Hoor ik ook een twijgje knappen? Koop mij ook:

    [quote]Digitale kaartenmaker AND heroverweegt strategie

    De aanleiding voor deze heroriëntatie zijn recente ontwikkelingen in de markt voor digitale wegenkaarten. Zo wil de producent van navigatiesystemen TomTom zijn belangrijkste leverancier Tele Atlas kopen en deed Nokia onlangs een bod op kaartenmaker Navteq.

    Als beide overnames slagen, is AND binnenkort wereldwijd de enig overgebleven zelfstandige producent van digitale kaarten. Met een jaaromzet van 3,9 miljoen euro en een marktwaarde van circa 32 miljoen euro is AND wel veel kleiner dan de concurrenten. TomTom biedt 1,8 miljard euro voor Tele Atlas, Nokia 8,1 miljard euro voor Navteq.

    Behalve een overname behoort ook een zelfstandige toekomst tot de mogelijkheden, eventueel in samenwerking met een grote klant, aldus Oldenhof.

    Automatisering Gids - Nieuws - Donderdag 11 oktober 2007 (zie noot)
    http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nieuws/nieuws/toon_nieuwsbericht.jsp?di=360356
    [/quote]
    Volgens de man van AND …

    Een digitale kaart van AND in mijn telefoon? Zo eentje als deze
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2830#2830
    ? Dacht het niet… Ooit, lang geleden, was ik eens bij iemand op visite en ontdekte daar dat de geiser aanging als je de wc doortrok. Precies, daar was ook een beunhaas aan te pas gekomen.

    [size=9]Noot: De Automatiseringsgids zal wel 8,1 miljard dollar hebben willen opschrijven, in euro is het 5,7 miljard.[/size]

    Ooit, lang geleden … (vervolg
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2906#2906
    )

    Hoe zit het eigenlijk met de Bosatlas? Blijven persen en goed doorademen:

    [quote]Het succes van de Bos formule

    De 52e editie zal dan ook zeer waarschijnlijk geheel op de computer gemaakt worden.

    De digitalisering van de uitgaven is ondertussen ook al begonnen. De derde oplage van de 51e druk heeft twee diskettes met statistische gegevens erbij gekregen.

    Als de uitgever goed blijft uitkijken naar veranderingen en tegenstanders en overal juist op inspringt, dan zal de Bosatlas nog wel een tweede eeuwfeest meemaken in 2077.

    UVU - De geschiedenis van de Bosatlas
    http://cartography.geog.uu.nl/kartamira/paperbart1.htm
    [/quote]
    Niet fair want dit komt uit een verouderd document, bij de uitgever is men al verder:

    [quote]De toekomst van de Bosatlas

    De kaarten van de eerste Bosatlas werden gemaakt als steengravure; bij de 53e editie zijn alle kaarten digitaal geproduceerd. De website www.bosatlasonline.nl geeft de gebruiker toegang tot statistische informatie, landendocumentatie en satellietbeelden.

    Bosatlas.nl - De geschiedenis van de Bosatlas

    [/quote]
    Een hele schat aan kaartgegevens online, alleen, Wolters-Noordhoff is een schoolboekenuitgever, “educatieve uitgeverij” zeggen ze zelf, in ieder geval, er moet eigenlijk betaald gaan worden:

    [quote]De Bosatlas Online versie 1.0 (2007)

    Dit is een testversie van de site www.bosatlasonline.nl. De volledige site is dit kalenderjaar vrij toegankelijk. Vanaf 1 januari 2008 is een aantal functionaliteiten alleen toegankelijk via een schoollicentie.

    Bosatlas Online

    [/quote]
    Voor een atlas … wel een wereldvreemde website. Klachten ook daarover:

    [quote]Nieuwe kaarten-mashup Bosatlas online

    “De site is nu in grote lijnen af, maar er wordt nog gewerkt om de bugs eruit te halen”, zegt Peter Vroege, uitgever bij Wolters Noordhoff Atlasproducties. De site vertoont nog kuren in Firefox. Na inloggen kunnen gebruikers themakaarten genereren en aanpassen.

    Webwereld - Diensten - 8 augustus 2007
    http://www.webwereld.nl/articles/47513/nieuwe-kaarten-mashup-bosatlas-online.html
    [/quote]
    Reactie van Webwereld-bezoeker “Wowbagger”:

    vervolg Leveranciers van digitale kaarten (1)

    [quote]Tele Atlas wil hoger bod van TomTom

    Leverancier van digitale kaarten Tele Atlas wil een hoger bod van de Nederlandse producent van navigatiesystemen TomTom. TomTom biedt nu 21,25 euro per aandeel Tele Atlas. Woensdag liet Garmin, de Amerikaanse concurrent van TomTom, weten een hoger bod te willen uitbrengen op Tele Atlas van 24,50 euro per aandeel.

    In een reactie laat de directie van Tele Atlas donderdag weten het bod van Garmin te steunen als TomTom zijn bod niet verhoogt.

    Ook gaat ze dan om de tafel zitten met Garmin voor overnamegesprekken. TomTom krijgt vijf werkdagen de tijd om het bod van Garmin te evenaren, schrijft Tele Atlas.

    Tele Atlas noemt het bod van Garmin “superieur” ten opzichte van het bod van TomTom. Totdat Garmin met bindende voorwaarden van zijn bod komt, verandert Tele Atlas zijn aanbeveling voor het bod van TomTom niet. Evenaart TomTom het bod van Garmin, dan zal de kaartenmaker met het Nederlandse bedrijf in zee gaan …

    Automatisering Gids - Tele Atlas wil hoger bod van TomTom - donderdag 1 november 2007
    http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nieuws/nieuws/toon_nieuwsbericht.jsp?di=365623
    [/quote]
    Als het toch Garmin wordt gaat er nog wel 20 miljoen euro “plokgeld”
    http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=strijkgeld
    naar TomTom:

    vervolg Leveranciers van digitale kaarten (2)

    Bis! Opnieuw Oldenhof, bestuursvoorzitter van de Rotterdamse digitale kaartenmaker AND …

    Koop mij ook! Wie dan? Hij zegt “… Voor een bedrijf als Microsoft is het een schijntje”:

    [quote]Wilt u, net als TeleAtlas en Navteq, overgenomen worden?

    ‘Niet per se. [Ze lichten] nu ons bedrijf door. Ze moeten weten wat wij te bieden hebben. Dan gaan we waarschijnlijk met verschillende partijen in gesprek. Misschien zeggen die: ‘Het lijkt me een goede oplossing als ik u koop.’ Misschien blijven we zelfstandig en wil een bedrijf in ons investeren, zodat wij sneller kunnen uitbreiden.’

    Alle aandacht heeft u te danken aan uw overgenomen concurrenten. U zult ze wel dankbaar zijn?

    ‘Door die overnames zijn we de enige overgebleven onafhankelijke partij. Dat is een prettige positie. AND was een lelijk eendje, dat nu is veranderd in een mooie huwbare prinses.’

    De Pers - Digitale kaartmakers zijn hot - dinsdag 30 oktober 2007
    http://www.depers.nl/economie/117911/Digitale-kaartmakers-zijn-hot.html
    [/quote]
    “AND, een lelijk eendje, nu veranderd in een mooie huwbare prinses”… Laatste nieuws: geosoepkip dankzij nieuwe gentechnologie niet naar poelier maar naar Microsoft.

    vervolg Leveranciers van digitale kaarten (3)

    Nog een keer de fietsbrug
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2876#2876
    . Uitgerekend een leverancier van een niet-digitale kaart van Amsterdam, Cito-plan b.v., heeft hem er wel op staan, de fietsbrug waar die andere bedrijven niets van willen weten. Deel van kaart 19 in de 18e editie van genoemde stratengids:

        voormalige draaikrans van de oude ongelijkarmige draaibrug, gebouwd in 1872, voorheen brug nummer 277 http://img294.imageshack.us/img294/9187/citoplan.gif][img]http://img294.imageshack.us/img294/9187/citoplan.th.gif[/img]
    Het nieuwe draaipunt van deze brug ligt een meter of 30 verwijderd van de nog steeds zichtbare [i]"[url=http://beeldbank.amsterdam.nl/component/option,com_result/Itemid,9/?beginjaar=&eindjaar=&qasked=1&qtype=nieuw&q=dijksgracht++277+D[/url]"[/i] - in het kaartje net boven dat [i]"ed"[/i] in het bijschrift [i]"Stedelijk"[/i].

    Een jaar geleden in dit forum
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2145#2145
    over positiebepaling in gsm-netten geschreven:

    [quote]Gsm als sensor

    Door de mogelijkheid van positiebepaling van een gsm kan de gsm als sensor dienen. Gezien de penetratiegraad van circa 100 procent in Nederland is dit aantrekkelijk. Voor deze ‘gsm-sensor’ moet een systeem worden ontwikkeld dat aan het bestaande verkeerbeheerssysteem kan worden gekoppeld. Dit systeem moet aan een aantal voorwaarden voldoen.

    Allereerst moet worden gerealiseerd dat niet alle gsm’s zich in auto’s bevinden. Dit betekent dat het systeem alle informatie met betrekking tot de verplaatsing van gsm’s moet filteren, zodat alleen informatie overblijft die betrekking heeft op auto’s. Deze filtering begint met de koppeling aan een Geografisch Informatiesysteem (GIS) met daarin het (Nederlandse) wegennet. Gsm’s buiten de bestaande wegen kunnen hiermee worden geëlimineerd.

    Van A naar Beter - De gsm als hulpmiddel voor verkeerssystemen (Computable 17 juni 2005)
    http://www.computable.nl/artikel.jsp?id=1360656
    [/quote]
    TomTom (TeleTommy voor beleggers) heeft zo’n systeem nu werkend gekregen op basis van afspraken met Vodafone. Verkeersgegevens worden gehaald uit bewegingspatronen van de (4 miljoen) mobiele telefoons in haar netwerk, dit alles in aanvulling op de bestaande informatie die TomTom al doorgaf, zoals die van “verkeersautoriteiten- en diensten”.

    Op de website van het bedrijf wordt “live” gedemonstreerd
    http://www.tomtom.com/page/HD_Home
    wat kopers kunnen verwachten van het nieuwe navigatieapparaat dat voorzien is van deze “TomTom High Definition Traffic”-optie: om de drie minuten een update voor de rode en oranje gloeiwormpjes die op filevorming kunnen duiden.

    Als TomTom haar werk niet goed heeft gedaan dan zou zo’n incident natuurlijk ook afgeleid kunnen zijn uit een toevallig samengestelde groep Vodafone-abonnee’s, mensen die onafhankelijk van elkaar maar min of meer tegelijkertijd besloten wat te gaan gebruiken in een AC wegrestaurant.

    Volgens het tv-programma NOVA vreest GroenLinks voor TomTom-files van sluipverkeer in de woonwijk … Hopelijk zijn er vanwege TomTom mensen bij betrokken geweest die de vereiste basiskennis bezitten:

    Reactie van Rijkswaterstaat daarentegen:

    [quote]Rijkswaterstaat staat positief tegenover deze ontwikkeling. Het beantwoordt aan een duidelijke behoefte van de weggebruikers: betrouwbare reistijd van deur tot deur. Daarmee draagt dit initiatief bij aan de doelen uit de Nota Mobiliteit. Daarnaast is positief dat marktpartijen deze service voor de weggebruiker oppakken. Het is een concrete invulling van de Nota reisinformatie waarin wordt aangegeven dat marktpartijen een actieve rol spelen in de actuele verkeersinformatie.

    Tot slot kan dit initiatief bijdragen aan een betere benutting van het huidige wegennet: het geeft intensiteiten, inclusief de vertraging,aan van het totale netwerk. Rijkswaterstaat is in samenwerking met een aantal partners ook een project gestart voor verkeersmanagement (het sturen van het verkeer) en een afgeleide daarvan, verkeersinformatie voor meer wegen dan nu het geval is. Dit project heet het Nationaal Datawarehouse en in 2008 wordt hier een tender voor uitgeschreven. Mogelijk kan het initiatief van TomTom en Vodafone een rol spelen in onze informatie-vraag.

    NOVA Den Haag Vandaag - TomTom: ‘Big Brother’ Van De Snelweg - 12 november 2007
    http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=5582
    [/quote]

    Nieuws gisteren, vrijdag:

    [quote]Garmin trekt bod Tele Atlas in, gaat verder met Navteq

    De Amerikaanse producent van navigatie-apparatuur Garmin heeft vandaag zijn bod op de leverancier van digitale kaarten Tele Atlas ingetrokken. In plaats daarvan verlengt het bedrijf zijn contract met TeleAtlas’ concurrent NavTeq.

    Door de deal kan Garmin tot 2015 gebruik maken van de kaarten van Navteq met de optie het contract voor nog eens vier jaar te verlengen.

    Ook hebben de bedrijven afgesproken meer samen te werken om het digitaal in kaart brengen van wegen te verbeteren en wereldwijd uit te breiden. Financiële details zijn niet bekend gemaakt.

    Automatisering Gids - Nieuws - vrijdag 16 november 2007
    http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nieuws/nieuws/toon_nieuwsbericht.jsp?di=370118
    [/quote]
    Ook gisteren, dezelfde bron:

    [quote]TomTom en Garmin schikken alle patentzaken

    De maker van navigatieapparaten TomTom en zijn Amerikaanse concurrent Garmin hebben alle lopende patentzaken in der minne geschikt. Dat heeft TomTom gisteren bekendgemaakt. De twee rivalen troffen elkaar de afgelopen jaren regelmatig in de rechtbank wegens vermeende inbreuk op elkaars patenten.

    De schikking is achter gesloten deuren tot stand gekomen. De bedrijven hebben geen details over de regeling bekendgemaakt. Het gaat om patentzaken in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Nederland en de Verenigde Staten.

    Automatisering Gids - Nieuws - vrijdag 16 november 2007
    http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nieuws/nieuws/toon_nieuwsbericht.jsp?di=370064
    [/quote]
    Bloomberg.com
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601109
    gisteren:

    [quote]Nokia Makes Losers of TomTom, Garmin in Bidding War

    Nokia, Samsung Electronics Co., Motorola Inc. and other handset makers will sell 162 million GPS phones this year, dwarfing the 20 million units Garmin and TomTom have forecast they will sell combined. By 2011, 444 million phones, almost one-third of those shipped, will have GPS in them.

    In the contest for Tele Atlas, Garmin and TomTom are trying to avoid what happened to handheld computer maker Palm. The Sunnyvale, California-based company has fallen 98 percent since November 2000 as the market for electronic organizers was usurped by so-called smartphones such as Research In Motion Ltd.'s BlackBerry.[/quote]
    Nokia via Reuters

    :

    [quote]Nokia targets pedestrians with Navteq acquisition

    Nokia aims to produce better maps for pedestrians and after completing its $8.1 billion acquisition of map supplier Navteq, leaving the car-navigation market largely to others.

    “It’s not really our intention to take market share away. It’s our intention to grow the market, we want to take the intelligent mapping experience to the pedestrian”.[/quote]

    (vervolg
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2939#2939
    )
    Miljarden voor kaartmateriaal, miljoenen GPS-ontvangers. Maar die doen het toch niet zonder een werkend satellietsysteem?

    Dat systeem is er toch? Ja, maar nog niet eens zo heel lang geleden:

    [quote]THE WHITE HOUSE

    Office of the Press Secretary
    For Immediate Release May 1, 2000

    STATEMENT BY THE PRESIDENT REGARDING THE UNITED STATES’ DECISION TO STOP DEGRADING GLOBAL POSITIONING SYSTEM ACCURACY

    Today, I am pleased to announce that the United States will stop the intentional degradation of the Global Positioning System (GPS) signals available to the public beginning at midnight tonight. We call this degradation feature Selective Availability (SA). This will mean that civilian users of GPS will be able to pinpoint locations up to ten times more accurately than they do now to encourage acceptance and integration of GPS into peaceful civil, commercial and scientific applications worldwide; and to encourage private sector investment in and use of U.S. GPS technologies and services.

    NGS - Removal Of GPS Selective Availability (SA)
    http://www.ngs.noaa.gov/FGCS/info/sans_SA/docs/statement.html
    [/quote]
    In eerste aanleg is het Global Positioning System een militaire aangelegenheid, het signaal is beschikbaar voor commerciële doeleinden maar de nauwkeurigheid daarvan werd kunstmatig verlaagd:

    [quote]Geometric Dilution of Precision (GDOP)

    This is Selective Availability (SA), a built in variable error that the US military requires the GPS satellites to transmit.

    Why?

    Theoretically to keep Saddam from buying a $100 GPS unit from America, strapping it to an ICBM and sending it our way with great accuracy.

    SA error is changing all the time, every second. Spot readings in the same place with the same GPS will change slightly every reading. 95% of the time the position shown on your GPS receiver is supposed to be off 100 meters or less, (like an atom bomb is going to matter much if it’s 100 meters off target!). The other 5% of the time the error can be more, but won’t necessarily be. 100 meter error means you are within a circle 200 meters in diameter.

    The accuracy of GPS for civilian users before its removal was about 100 meters (about 300 feet). After removal, accuracy increased to within 20 meters (about 60 feet) and in many cases, it is much, much better.

    Global Positioning Systems
    http://blount.tennessee.edu/pubs/Blount/GPS_Basics.ppt
    [/quote]
    “SA” was al eens eerder uitgezet vanwege een tekort aan ontvangers die met het niet-verstoorde signaal werkten en er op grote schaal teruggevallen moest kunnen worden op gewone, “civiele” ontvangers:[quote]SA was discontinued in September 1990 in support of Operation Desert Storm, and was returned to standard level on 1 July 1991. With minor exceptions, SA has been in place since these dates.[/quote]
    Voor en na het definitief uitschakelen van “Selective Availability” op 1 mei 2000:

    SA staat nu uit, wel blijven uitleggen waarom:

    [quote]Q: Why do we provide it free to the rest of the world?

    A: Following the Korean Airline disaster, President Reagan offered GPS free to promote increased safety for civil aviation. Many major U.S. industries now operate on a global basis, and many Americans travel internationally. Their safety and economic efficiency are maximized by having open worldwide availability of GPS.

    NGS - GPS & Selective Availability Q&A
    http://www.ngs.noaa.gov/FGCS/info/sans_SA/docs/GPS_SA_Event_QAs.pdf
    [/quote]
    De Amerikanen hebben “SA” nu dan wel uitgeschakeld staan maar Europa neemt het zekere voor het onzekere en heeft plannen op tafel gelegd voor Galileo, een preciezere tegenhanger van het Amerikaanse GPS:

    [quote]Galileo (navigatie)

    Galileo staat gepland per eind 2012 wereldwijd operationeel te zijn en kan vanaf dat moment door iedereen gratis in gebruik worden genomen voor tijdreferentie- en navigatiedoeleinden. Naast een ongeëvenaarde kwalitatief hoogwaardige gratis open service, zal Galileo extra kwaliteit beschikbaar stellen in de vorm van commerciële “value added” services.

    De belangrijkste politieke bestaansreden van Galileo is behoud van de Europese onafhankelijkheid ten opzichte van de Verenigde Staten. Galileo zal autonoom kunnen functioneren en eveneens interoperabel zijn en kunnen samenwerken met zowel GPS als GLONASS om toegang tot en continuïteit van een gezamenlijk “Global Navigation Satellite System” (GNSS) te waarborgen.

    De huidige bestaande systemen kennen een zogenaamde ‘militaire precisie’. Echter, het Europese systeem wordt het nauwkeurigste systeem. Er is bij het ontwerp ervan gedacht aan millimeterpositiebepaling, niet alleen voor blinden maar ook voor de bouwsector.

    De hoofdreden dat Europa een eigen systeem wilde was vooral het risico dat GPS of GLONASS ook uitgezet kunnen worden, of versleuteld terwijl Europa dit systeem ook belangrijk vindt voor de eigen vliegtuigen en schepen. Kortom, het is de bedoeling dat er altijd een satellietnavigatietechnologisch systeem online is; in Europa en wereldwijd.

    Wikipedia - Galileo (navigatie)

    [/quote]
    ‘Terrestrisch’, dus op aarde, aan de gebruikerskant, loopt het wel, daar worden miljarden extra geinvesteerd.

    Met het spulletje daarboven in de ruimte blijft het vallen en opstaan
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?t=873&start=0
    , het is nog steeds onduidelijk wie met welk geld over de brug zou moeten komen. Volgens de Europese Commissie is tot 2013 maximaal 2,4 miljard euro extra nodig:

    [quote]Conflict over de financiering van Galileo verscherpt

    Het conflict binnen de EU over de financiering van satellietproject Galileo is verscherpt na een stemming vanmiddag in het Europees Parlement (EP). De europarlementariërs spraken zich uit over de begroting van de Europese Unie voor 2008. In tegenstelling tot diverse lidstaten, waaronder Nederland, wil het EP Galileo financieren uit overtollige landbouwgelden.

    Normaal gesproken worden deze aan de lidstaten uitgekeerd. Het EP steunt met zijn opstelling de positie van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. Minister Bos (Financiën, PvdA) vindt dat de honderden miljoenen voor Galileo gehaald moeten worden uit Europese onderzoeksfondsen.

    VVD-europarlementariër Jan Mulder: „Juist daar is Nederland al jarenlang netto-ontvanger en al eerder is op deze fondsen flink gekort. De VVD keert zich daarom tegen het dichten van het ontstane gat met geld dat naar Nederlandse onderzoekers of bedrijven moet gaan.”

    Ook de PvdA-delegatie in het EP stemde vandaag tegen de lijn van minister Bos. Satellietproject Galileo raakte in financiële problemen nadat een consortium van Europese bedrijven zich terugtrok uit het project.

    NRC handelsblad - Europa - 25 oktober 2007

    [/quote]
    Misschien dat dit soort toepassingen hen over de streep kan helpen trekken:

    [quote]GPS Helps Cities Catch Goof - Offs

    GPS tracking devices installed on government-issue vehicles are helping communities around the country reduce waste and abuse, in part by catching employees shopping, working out at the gym or otherwise loafing while on the clock.

    The use of GPS has led to firings, stoking complaints from employees and unions that the devices are intrusive, Big Brother technology. But city officials say that monitoring employees’ movements has deterred abuses, saving the taxpayers money in gasoline and lost productivity.

    “We can’t have public resources being used on private activities. That’s Management 101,” Phil Nolan, supervisor of the Long Island town of Islip.

    Islip saved nearly 14,000 gallons of gas over a three-month period from the previous year after GPS devices were installed. Nolan said that shows that employees know they are being watched and are no longer using Islip’s 614 official vehicles for personal business.

    NYT/AP: GPS Helps Cities Catch Goof-Offs (November 15, 2007)
    http://www.nytimes.com/aponline/us/AP-GPS-Savings.html
    [/quote]

    Overschotten bij landbouw naar satellietproject …

    Niet dat grote hoeveelheden graan, vis, suiker, boter en melk in een baan om de aarde gebracht gaan worden:

    [quote]Akkoord financiering Europees gps

    Galileo, het kwakkelende Europese project dat een tegenhanger van het Amerikaanse navigatiesysteem gps moet worden, heeft een impuls gekregen nu de EU-landen het na lang touwtrekken eens zijn geworden over de financiering.

    Het project zat vast nadat het contract met een consortium van Europese bedrijven op niets was uitgelopen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat die tweederde van de ontwikkelingskosten van Galileo zouden dragen, maar de acht hightechbedrijven konden het niet eens worden over de verdeling van de opdrachten.

    Uiteindelijk werden de EU-landen het eens over een compromis, dat erop neerkomt dat 1,6 miljard euro gehaald wordt uit de meevallers op de landbouwbegroting. De rest moet worden gefinancierd uit de post voor innovatie en onderzoek in de EU-begroting.

    Het akkoord moet nog de goedkeuring krijgen van de EU-leiders, maar volgens diplomaten gaat het Duitsland er vooral om voldoende opdrachten voor zijn industrie binnen te slepen. De kans daarop is groter geworden nu eurocommissaris Barrot (Transport) heeft besloten het project in zes segmenten op te knippen, met de afspraak dat een bedrijf maar in twee segmenten het hoofdcontract mag krijgen. Berlijn was bang dat het Franse satellietbedrijf Thales de hoofdrol zou krijgen.

    Galileo moet een netwerk worden van dertig satellieten, maar voorlopig cirkelt er nog maar één proefsonde om de aarde. Het satellietnavigatiesysteem, dat al vijf jaar vertraging heeft opgelopen, moet preciezer worden dan gps.

    Volkskrant - Akkoord financiering Europees gps
    http://www.volkskrant.nl/economie/article481549.ece/Akkoord_financiering_Europees_gps
    [/quote]

    [quote]Geld terug

    [Nederland] zal misschien ook milder gestemd zijn omdat [het] bij de eindafrekening over 2007, ondanks het Galileo-compromis, een niet voorzien bedrag van 273 miljoen terug krijgt van de EU. Voor het grootste deel omdat de economische groei en dus de EU-bijdrage in andere lidstaten hoger was dan voorzien.

    Waar het om gaat is dat de huidige Nederlandse regering, en ook, ondanks haar bezwaren tegen de financiering, de Duitse, het belang van Galileo wel ziet. Het in de lucht brengen van een stelsel van plaatsbepalingsatellieten als concurrent voor het Amerikaanse GPS-systeem belooft extra orders voor bedrijven, en Nederlandse ondernemers menen goed geplaatst te zijn om daar wat van mee te pikken.

    Zeker nu de Europese Commissie voorstelt om veertig procent van de orders die met het project gemoeid zijn, zo aan te besteden dat niet alleen de allergrootste lucht- en ruimtevaartconcerns in de EU ermee op de loop kunnen gaan.

    Elsevier - Het geld voor Galileo is gevonden! - zaterdag 24 november 2007

    [/quote]
    Weer iets bijgeleerd, men spreekt in zo’n geval over ‘onderuitputting’ van de landbouwbegroting:

    [quote]Europese meevaller van 273 miljoen voor Nederland

    Aangezien de landbouwprijzen op de wereldmarkt sterk zijn gestegen, hoeft de EU veel minder landbouwsubsidies aan de Europse boeren te verstrekken dan voorzien. Hierdoor is er dit jaar geld over op de landbouwbegroting.

    De meevaller vloeit volledig terug in de schatkist. Het geld komt voor een kwart uit onderuitputting van de begroting en voor driekwart doordat de economie in veel andere EU-landen stevig is gegroeid. Die landen betalen daardoor meer contributie dan voorheen aan de EU. Nederland is een van de landen die daarvan profiteert

    Nu.nl - Europese meevaller van 273 miljoen voor Nederland
    http://www.nu.nl/news/1329102/11/Europese_meevaller_van_273_miljoen_voor_Nederland.html
    [/quote]

    [quote]Nieuwste ontwikkelingen

    Vooruitlopend hierop [is] voorgesteld boeren die subsidies van meer dan 100.000 euro ontvangen, te korten. De steun aan de melk- en zuivelsector wordt verminderd. Wijnproducenten ontvangen binnenkort minder steun. Ook in andere sectoren worden er stapsgewijs steeds meer hervormingen doorgevoerd.

    Inmiddels halen wereldwijde ontwikkelingen de plannen en afspraken in. De aanhoudende bevolkingsgroei op wereldschaal, de stijgende welvaart in steeds meer landen en de daardoor stijgende vraag naar vlees, en de toenemende rol en populariteit van biobrandstoffen: dat alles resulteert in een ongekende vraag naar graan en andere landbouwproducten. Daar bovenop vielen de oogsten op diverse plekken in de wereld nogal tegen, waardoor nu tekorten dreigen.

    De Europese Commissie heeft daarom voorgesteld de verplichte braaklegging tijdelijk op te schorten. Boeren mogen al hun land weer gebruiken.

    Europa NU - Landbouwbeleid

    [/quote]

    [quote]Galileo kan gaan vliegen

    Vorige week bleek op een bijeenkomst in Brussel dat de belangstelling van bedrijven en onderzoeksinstellingen om in de toekomst met Galileo te gaan werken, veel groter is dan werd verwacht. Zevenhonderd vertegenwoordigers van ondernemingen boden daar diensten en producten aan gebaseerd op een systeem waarvan op dat moment de financiering nog niet zeker was.

    Die horde is vannacht genomen. De satellieten van Galileo kunnen gaan vliegen.

    NRC Handelsblad - Galileo kan gaan vliegen - 24 november 2007

    [/quote]

    [quote]Brussel besluitvaardig: Galileo én techinstituut komen er

    Het is de bedoeling dat Galileo in 2013 volledig operationeel is. Critici menen dat het project weggegooid geld is, omdat het Amerikaanse gps uitstekend voldoet. Daarnaast zijn ook Rusland en China bezig met hun eigen satelliet-navigatieprojecten.

    Webwereld - Recht & politiek - Maandag 26 november 2007
    http://www.webwereld.nl/articles/48808/brussel-besluitvaardig--galileo--n-techinstituut-komen-er.html
    [/quote]
    Amerika zal zijn leiderschap in de wereld moeten delen – in geopolitiek, maar ook economisch opzicht, eens/niet mee eens:

    [quote]Galileo ook militair omstreden

    Er spelen ook militaire en strategische argumenten mee bij de lobby voor het systeem, dat met zijn dertig satellieten niet alleen personen- en vrachtauto’s, maar ook hoogwaardige wapens kan gidsen en van een nauwkeurige plaatsbepaling kan voorzien.

    „Satellietnavigatie stuurt ook geleide raketten de goede kant op. Naarmate Europese landen actiever worden op het wereldtoneel, zijn ze minder bereid het risico te nemen dat ze door de VS ooit worden afgesloten van het gps-systeem. Ze willen niet meer afhankelijk zijn van de Verenigde Staten, want in Europa groeit de onvrede met het Amerikaanse veiligheids- en defensiebeleid.”

    NRC Handelsblad - Galileo ook militair omstreden - 1 november 2007

    [/quote]
    Maar niet alle landen maken zich daar zorgen over:

    Deurposter, moment vlak voor het lanceren van de eerste Galileo proefsonde (Giove-A) die nu bijna twee jaar om de aarde cirkelt:

        http://esamultimedia.esa.int/images/galileo/Paul_DSC_4882.JPG][img]http://www.esa.int/export/images/Paul_DSC_4882_S.jpg[/img

    Finale:

    [quote]Galileo satellite finally on track as rival to GPS

    Ministers approved a design framework and funding for the Galileo project, which will rival GPS, the US-owned global navigation system, after five years’ delay.

    Financial Times/FT.com - December 1 2007
    http://www.ft.com/cms/s/0/f8cf33f0-9fb3-11dc-8031-0000779fd2ac.html
    [/quote]
    “Opvallend is de nadruk die de Europese Commissie legt op strategische onafhankelijkheid”:

    [quote]Unanieme steun voor ‘strategisch’ Galileo

    Donderdag hadden alle lidstaten met uitzondering van Spanje al ingestemd met de Galileo-plannen. De Spanjaarden eisten dat een Spaans grondstation even belangrijk zou zijn als die in Duitsland en Italië, en uiteindelijk kreeg het land zijn zin met de beslissing dat de stations in de drie landen een netwerk zullen vormen. Vorige week was er al overeenstemming over de financiering: Galileo zal voor een groot deel uit de pot van landbouwfondsen worden betaald.

    Volgens Günter Verheugen, de vice-president van de Europese Commissie, vormt strategische onafhankelijkheid van de VS, dat het gps-systeem in handen heeft, het hoofddoel van Galileo. ‘Deze doelstelling had vanaf het begin duidelijk moeten worden gemaakt. Dit systeem kan niemand ons uit handen nemen, het werkt altijd en we hebben gegarandeerd toegang’, aldus de bewindsman tegen The Financial Times.

    Volgens de Britse krant is dat het duidelijkste signaal tot nu toe dat er naast commerciële doelstellingen ook strategische en militaire belangen spelen bij de creatie van het Galileo-systeem. Frankrijk en Duitsland hebben het weliswaar eerder gehad over militaire toepassingen, maar Groot-Brittannië, de belangrijkste bondgenoot van de VS in West-Europa, heeft altijd van een civiel en commercieel systeem gesproken. Ook de EU legt doorgaans de nadruk op wat Galileo voor de werkgelegenheid kan betekenen.

    In een reactie op de uitlatingen van Verheugen liet een woordvoerster van de Britse regering opnieuw weten dat Galileo een commercieel project is. ‘Het is een aanvulling op gps, en geen vervanging daarvan’, aldus de zegsvrouw.

    Tweakers.net - maandag 3 december 2007
    Unanieme steun voor 'strategisch' Galileo - IT Pro - Nieuws - Tweakers
    [/quote]
    “… vormt strategische onafhankelijkheid van de VS, dat het gps-systeem in handen heeft, het hoofddoel van Galileo”:

    [quote]Galileo gaat strijd aan met GPS (en dat vinden de VS niet leuk)

    Europa lanceerde vorig jaar de eerste testsatelliet voor het navigatiesysteem Galileo dat over drie jaar volledig functioneel moet zijn. Met de komst van Galileo verliezen de Amerikanen het GPS-monopolie en vrezen dat ‘schurkenstaten’ met Galileo hun raketten veel te goed kunnen gaan richten. Daarom wil Amerika Galileo kunnen uitschakelen.

    Amerika is niet blij. Want niet alleen verliezen ze door Galileo het monopolie op de verkoop van apparatuur voor positiebepalingen, de wereldmacht verliest ook de mogelijkheid om in oorlogstijd satellietnavigatie om tactische redenen uit te zetten. Dat is van belang om te voorkomen dat tegenstanders gebruik kunnen maken van navigatie om bijvoorbeeld hun eigen raketten te richten. Met de komst van Galileo, waar ook China, India, Israël en enkele Arabische landen waaronder Marokko en Tunesië gaan meewerken, kunnen volgens de Amerikanen de verkeerde landen de mogelijkheid krijgen om alsnog wapens te richten of andere militaire acties uit te voeren.

    Veiligheidsrisico

    Lange tijd vreesden de Amerikanen dat ze aan dat ‘veiligheidsrisico’ niets konden doen omdat hun eigen militaire GPS-frequentie, L1, aan beide kanten werd ingesloten met de Galileo-frequenties E1 en E2. Volgens de Amerikaanse onderminister van Defensie Paul Wolfowitz kon Galileo zo niet meer worden gestoord “omdat dan ook de eigen militaire band wordt verstoord,” zei hij in 2001. “En dat accepteren wij niet.”

    Wolfowitz adviseerde president George W. Bush daarom de bevoegdheid te nemen Galileo in noodsituaties te storen en daarmee uit te schakelen. Volgens Keith McDonald, voormalig directeur van het satellietprogramma van het Pentagon, bezint het Amerikaanse ministerie van Defensie zich er nu op om drie miljard dollar te reserveren om Galileo buitenspel te kunnen zetten. In een toekomstvisie schrijft het ministerie: “Wij moeten altijd kunnen voorkomen dat de tegenstander meer informatie heeft dan wij.”

    Alsnog afspraken

    Een conflict tussen Amerika en Europa dreigde, maar geëscaleerd is het niet. In 2004 zijn alsnog afspraken gemaakt tussen Europa en Amerika over een samenwerking tussen Galileo en GPS. Gebruikers kunnen straks beide systemen tegelijk toepassen met een honderd procent dekking. Er zijn ook afspraken gemaakt die vastleggen dat de commerciële signalen van Galileo en de Public Regulated Services, een afgeschermd overheidssignaal voor onder meer militair gebruik, een aangepaste frequentie krijgen en zodanig zullen worden gedecodeerd dat Amerika in noodgevallen Galileo kan uitschakelen zonder haar eigen militaire GPS te verstoren.

    Maar de kou is nog niet uit de lucht. Ralph Braibanti, de directeur van de afdeling Space and Advanced Technology van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, is altijd duidelijk geweest: “Wij zijn gehouden aan het beschermen van de nationale veiligheid van Amerika,” zei hij tijdens de onderhandelingen.“Wij willen Europa aansporen ook voor het open kanaal ons niet de mogelijkheid te ontnemen in crisistijd satellietnavigatie te kunnen afsluiten voor vijandige krachten.” Op de vraag of Amerika Galileo kan verstoren zei hij na enig aandringen: “Ja.”

    Sync.nl - 20 februari 2007

    [/quote]
    “… maar Groot-Brittannië, de belangrijkste bondgenoot van de VS in West-Europa, heeft altijd van een civiel en commercieel systeem gesproken”:

    [quote]De tractor rijdt straks satelliet gestuurd

    Het Europese satellietsysteem komt er. Voor sommige bedrijven in Nederland kwam het geld voor Galileo veel te laat. Andere projecten kunnen nu eindelijk van start.

    Niet in 2008, maar op zijn vroegst in 2013 hangen de 30 satellieten in een baan rond de aarde. „Ik geloof er geen ene moer van”, zegt directeur Bart Peeters van Ursa Minor in Delft. Zijn bedrijf werd door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA uitgekozen om een systeem te ontwikkelen waarmee mensen in nood met één druk op de knop hun positie aan hulpdiensten door kunnen geven.

    Galileo, bedoeld voor precieze positiebepaling van mensen en objecten op aarde, zou dat mogelijk maken. „Door de vertragingen draaiden we vorig jaar voor het eerst een verlies, van 300.000 euro. Met Galileo weet je nooit waar je aan toe bent. Wij durven niet meer te investeren. Wie garandeert mij dat het in 2013 wel werkt?”

    Ursa Minor verkoopt onder andere voor de scheepvaart nu al noodbakens die communiceren met vier satellieten van het systeem Cospas-Sarsat, waarin de VS, Rusland, Canada en Frankrijk samenwerken. Probleem is dat het soms anderhalf uur duurt voordat een satelliet overkomt die het noodsignaal aan de kustwacht kan doorgeven. Galileo zou de wachttijd verkorten tot vijf minuten. Bovendien kan de kustwacht met het search and rescue-systeem van Galileo berichten terugsturen naar het in nood verkerende vaartuig. Peeters: „Ik ben blij dat Galileo nu eindelijk door lijkt te gaan, maar ik betwijfel of wij voldoende financiële reserves hebben om deel te blijven nemen.”

    Medewerker Sybren de Lange laat zien hoe zijn tractor automatisch evenwijdige paden volgt, aangestuurd vanuit de ruimte. Nu gebeurt dat nog met het Amerikaanse satellietsysteem gps. Een flinke ruk aan het stuur naar rechts brengt de tractor slechts eventjes van zijn pad. Gps draait het stuur direct terug naar de oude route. De Lange kijkt intussen achterom. „De hele route over de akker legt de tractor vanzelf af. De boer kan zijn aandacht vestigen op de zaai- of rooimachines achter de trekker.”

    De oppervlakte van de landbouwgrond die een boer wil bemesten hoeft hij door gps niet meer met piketpaaltjes af te bakenen. De oppervlakte invoeren in het navigatiesysteem is voldoende. De tractor bemest vervolgens automatisch het juiste terrein. Ook onthoudt het systeem waar gewassen zijn gezaaid, zodat de tractor tijdens het oogsten, een half jaar later, precies weet welk spoor hij moet volgen. „Vroeger vond bij de oogst van sommige gewassen 15 tot 20 procent beschadiging van gewassen plaats. Met satellietnavigatie kunnen we dat beperken tot 4 procent”, aldus projectcoördinator Tamme van der Wal.

    Nu werken nog maar zo’n 600 Nederlandse boeren met een gps-systeem. Reden hiervoor is dat gps alleen niet nauwkeurig genoeg is. De boer moet op zijn erf een correctiesysteem aanleggen om de navigatie tot op centimeters nauwkeurig te maken. Galileo maakt dit overbodig.

    NRC Handelsblad - donderdag 29 november 2007

    [/quote]

    Zondagavond, een documentaire
    mms://wm.streampower.be/vrt.vrtnieuws/IN5JR62OAONL0712098840206.mxf_wmvhi.wmv
    van drie kwartier over Galileo en GPS:[quote]Galileo: de route wordt berekend

    Heeft Europa zijn eigen peperdure satellietnavigatiesysteem nodig? Het Amerikaanse Global Positioning System, GPS, heeft de planeet al veroverd. Het heeft bovendien zijn naam geleend aan de toestelletjes die ons de weg wijzen in de auto en die straks weer massaal onder de kerstboom zullen liggen. Een sterkere uitgangspositie om de markt blijvend bezet te houden is niet denkbaar. Galileo had volgend jaar klaar moeten zijn. Het zal ten vroegste 2013 worden. Wie zal er tegen dan nog vragende partij zijn voor een Europees navigatiesysteem?

    Het grote argument van de voorstanders is dat GPS in wezen een militair systeem is dat de Amerikanen als het hen uitkomt, kunnen uitschakelen. Het zenuwcentrum van het systeem bevindt zich in het Amerikaanse Colorado Springs. Panorama kreeg er toegang tot de streng bewaakte militaire basis en zocht uit wat er van dat argument overeind blijft.

    Canvas - Panorama - zondag 9 december 2007
    http://www.tv-visie.be/?pagina=nieuwsbericht&rubrieknr=9&bericht=19744
    [/quote]
    Onder meer met de makers op bezoek bij TeleAtlas in Gent met daartussendoor beelden afkomstig van een zogeheten ‘mobile mapping van’ die zowel bij het updaten van kaarten als bij ‘3d-imaging’ worden ingezet:

    Zichtbaar verschil in cultuur, destijds bij het onderlopen van New Orleans zag je dat ook al, de dijken daar zijn de verantwoordelijkheid van wat hier genietroepen heten, in Amerika laten ze hun Rijkswaterstaat runnen door soldaten.

    Voor die Galileo-documentaire mocht gefilmd worden op luchtmachtbasis Schriever waar het “master control station” van het GPS-systeem is gevestigd. En daar zie je eveneens militairen in ‘olive drab’, groengrijze vliegoveralls, achter de knoppen zitten. Zodat iedere Jan Doedel op het “oude continent” - in z’n burgerklofje - GPS-ondersteund kan rondrijden.

    Een aantal Amerikanen, op verschillende manieren betrokken bij “the world’s largest military satellite constellation” kwam aan het woord, toch behoorlijk beduusd dat de Europeanen hun plan doorzetten. Hangen die idioten zomaar een tweede systeem op waar iedereen bijkan terwijl zij allerlei maatregelen nemen om de “nationale veiligheid” te waarborgen:

    Deze mensen waren ook bezorgd want ze kregen de indruk dat het door de Europeanen begrote bedrag niet toereikend zal zijn. Een Europese leverancier van professionele ontvangers repliceerde:

    Verder bleek dat de handel in Wallstreet afhankelijk is van het systeem, de beurscomputers zijn gelinkt aan de GPS-atoomklokken. Een van de ‘missies’ van het GPS-systeem is het leveren van ‘tijd’:

    [quote]The Global Positioning System is the world’s only global utility.

    Operated by the dedicated men and women of the 2nd Space Operations Squadron at Schriever Air Force Base, Colo., GPS is also the world’s largest military satellite constellation. The 2nd SOPS has three missions: global navigation, time transfer and nuclear detection. Uses of GPS include precise timing for financial transactions, search and rescue, communications, farming, recreation and both military and commercial aviation.

    website Schriever Air Force Base
    http://www.schriever.af.mil/gps
    [/quote]
    De uitzending besluit: Europa stuntelt toch enorm met het hele Galileo-project? Ja, maar kijk naar de Verenigde Saten, vergeleken met hen doet Europa het zo slecht nog niet …

    De VS begonnen in 1978 met de lancering van de eerste Navstar GPS-satelliet en hadden hun systeem in 1995 af.

    Bij het bericht
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2936#2936
    over de introductie van TomTom’s “High Definition Traffic”-informatiesysteem bleek dat Rijkswaterstaat ook al voorbereidingen aan het treffen was voor een nieuw systeem:

        http://img140.imageshack.us/img140/2095/ndwcopyhm2.gif][img]http://img140.imageshack.us/img140/2095/ndwcopyhm2.th.gif[/img
    Dit is de illustratie die NRC-Handelsblad plaatste bij haar artikel over het "NDW", afgelopen zaterdag: [quote][b]Het Rijk bepaalt straks waar je rijdt[/b]

    Met nieuwe databank vol gegevens wil overheid automobilist meer sturen en files bekorten

    Rijkswaterstaat gaat de fileinformatie drastisch verbeteren. De verkeersinformatie in Nederland is goed, maar kan nog veel beter. Sneller, zodat automobilisten op tijd weten of ze straks in de file komen te staan. En nauwkeuriger, zodat ze ook weten hoeveel vertraging ze oplopen.

    Daarom tekende minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) deze week een samenwerkingsovereenkomst met provincies, stadsregio’s en gemeenten voor de oprichting van een Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Die databank moet vanaf februari 2009 automobilisten en wegbeheerders snelle, exacte en betrouwbare informatie geven over files. De informatie moet dan zijn uitgebreid van ruim 1.000 kilometer snelweg nu naar 5.500 kilometer snelweg én provinciale en lokale wegen.

    Betere informatie kan er volgens Rijkswaterstaat toe leiden dat de files verminderen. „We denken dat het aantal voertuigverliesuren met 5 tot 10 procent kan worden teruggedrongen”.

    Op dit moment wordt de verkeersinformatie verzameld door Verkeerscentrum Nederland (VCNL) in Utrecht. De meeste informatie komt daar binnen via inductielussen in het wegdek. Ongeveer eenderde van alle autosnelwegen is op deze wijze ‘gedekt’. Behalve lussen gebruikt de centrale informatie van politie, camera’s, weginspecteurs en spitsgidsen: automobilisten die files doorbellen.

    Met de geplande uitbreiding van de file- informatie is Rijkswaterstaat niet alleen meer afhankelijk van de oude meetmethoden.

    Rijkswaterstaat gaat de extra informatie inkopen. Iedereen die denkt betrouwbare data te kunnen leveren, kan zich melden. De aanbesteding werd deze week gepubliceerd. Het project gaat jaarlijks ongeveer 20 tot 25 miljoen euro kosten.[/quote]
    Tomtom zou zich kunnen aanmelden als leverancier van de informatie, maar …

    [quote]… Rijkswaterstaat verwacht niet dat het bedrijf dat zal doen. Luciën Groenhuijzen van Tomtom vertelde eerder dat het bedrijf wel informatie wil leveren aan de overheid, maar niet wil dat die beschikbaar komt voor concurrenten.

    Maar er zijn meer partijen in Nederland die werken met mobieletelefoongegevens. Zo heeft KPN een proef gedaan met TNO en ICT-bedrijf Capgemini. Of daar een vervolg op komt, is nog niet bekend, laat een woordvoerder van KPN weten.

    Overigens is de file-informatie van gsm’s zoals Tomtom die verzamelt voor Rijkswaterstaat nog niet nauwkeurig genoeg. Tomtom meet bijvoorbeeld hoe snel het verkeer rijdt, maar niet hoeveel auto’s er op een bepaald moment op een weg zijn.[/quote]
    In een vetgedrukt ‘inzetje’ van NRC-Handelsblad:

    [quote]Verkeersonderzoeker: de file-informatie van Tomtom is niet beter dan die van Rijkswaterstaat

    Tomtom heeft sinds kort zijn ‘eigen’ verkeersinformatie: de meest geavanceerde van de wereld, aldus het bedrijf. Zo zegt Tomtom in Nederland tien keer zoveel wegen te dekken als Rijkswaterstaat.

    Verkeersonderzoeker Hans van Lint noemt dat een „commercieel verkooppraatje”. Hij beaamt wel dat Tomtom meer wegen dekt, maar volgens hem is de informatie minder nauwkeurig. Tomtom combineert gegevens van Rijkswaterstaat met gsm-gegevens van de 3,9 miljoen abonnees van Vodafone. Van elk mobieltje wordt eens in de paar minuten de locatie bepaald. Als iemand belt, gebeurt dat twee keer per seconde. Door te meten hoeveel meter de telefoon zich tussen twee meetmomenten heeft verplaatst, bepaalt het bedrijf de snelheid. Als bellers op de A1 zich verplaatsen met 20 kilometer per uur in plaats van 100, wijst dat op een file.

    [Er zijn] beperkingen aan het gebruik van gsm-gegevens. „Zo is het voorgekomen dat men dacht dat er een file was, terwijl er iemand op de vluchtstrook stond te bellen.”[/quote]

    In de hiervoor
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2982#2982
    genoemde documentaire over het Galileo-project kwamen Amerikanen aan het woord die twijfelden aan het door de Europeanen begrote bedrag voor de bouw daarvan. Op basis van hun ervaring met de kosten van het Amerikaanse GPS-satellietensysteem kregen ze de indruk dat het uitgetrokken bedrag niet toereikend zal zijn.

    Aanstaande maandag (14-1) komt het Duitse weekblad “Der Spiegel” met informatie die de mogelijke kostenoverschrijding voor “… 26 um die Erde kreisenden Hightech-Trabanten” misschien wel gaat bevestigen:

    [quote]Europäischem “Galileo”-Projekt droht Kostenexplosion

    Der europäische Traum vom eigenen satellitengelenkten Navigationssystem wird wohl dramatisch teurer. Statt der veranschlagten 3,4 Milliarden Euro kostet das “Galileo” getaufte, größte Raumfahrtprojekt der europäischen Geschichte mindestens fünf, womöglich sogar zehn Milliarden. Darüber haben Fachleute der Industrie und Finanzexperten der EU ihre Oberen informiert. Auch bei der deutschen Regierung liegt eine vertrauliche Expertise, nach der die Kosten des Projekts, das ab 2013 dem amerikanischen GPS (Global Positioning System) Konkurrenz machen soll, selbst unter optimalen Bedingungen (“Best Case-Variante”) um “mindestens 1,5 Milliarden Euro” steigen werden. Jeder Zeitverzug, jedes technische Problem erfordere zusätzliches Geld. Die Preisexplosion ist Folge des erst vor wenigen Wochen unter den 27 EU-Staaten mühsam ausgehandelten Kompromisses. Die Entwicklungsphase für das aufwendige Projekt mit seinen 26 um die Erde kreisenden Hightech- Trabanten gilt danach als abgeschlossen und bezahlt. Tatsächlich fehle aber “technisch noch eine Menge”, so ein “Galileo”-Spezialist. Die Ausgaben dafür belasteten nun die Kalkulation für die Bauphase. Dabei sei auch diese aus politischen Gründen schöngerechnet. Manche der beteiligten Firmen, Staaten und EU-Kommissare gingen schlicht davon aus, dass das Weltraumabenteuer auch bei astronomischen Kostensteigerungen nicht zu stoppen sei. Für Haushaltsexperten im Europäischen Parlament wie die CDU-Abgeordnete Inge Gräßle wäre das dagegen der “Super-GAU für die EU-Finanzen”.

    DER SPIEGEL > 3/2008 > Vorabmeldungen

    [/quote]

    Over het vrijgeven
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2805#2805
    van het Nationaal Wegenbestand (NWB), de strijd is nog niet gestreden:

    [quote]Kaartenmakers: ‘oneerlijk spel Eurlings’

    Grote fabrikanten van digitale wegenkaarten zijn boos op minister Eurlings (Verkeer). De bedrijven vinden het oneerlijk dat Rijkswaterstaat het nationaal wegenbestand wil vrijgeven voor commercieel gebruik.

    Falkplan Andes, Navteq en Tele Atlas, dat binnenkort waarschijnlijk wordt overgenomen door TomTom, noemen dat ‘oneerlijke concurrentie’.

    “Wij hebben hard gewerkt en ook jarenlang betaald om die gegevens te verzamelen en nu wil de overheid alles zomaar gratis weggeven,” zegt woordvoerder Snauwaert van Tele Atlas.

    Falkplan, dat onder meer kaarten levert aan routeplanners, dreigt met juridische stappen. “Wij verzetten ons hiertegen met man en macht en alle legale middelen,” vertelt directeur Martin Bruin.

    In het digitale nationaal wegenbestand staan sinds 1998 alle wegen met een naam of nummer. De overheid vindt het belangrijk dat voor iedereen dezelfde informatie beschikbaar komt en wil de gegevens daarom openbaar maken. Falkplan vreest veel omzet te verliezen; andere bedrijven kunnen zo een ‘vliegende start’ maken en klanten wegsnoepen.

    De Tweede Kamer debatteert morgen over het plan met Eurlings. CDA-Kamerlid De Rouwe vindt het prima om het wegenbestand vrij te geven. “Bedrijven gaan daarvan niet over de kop; ze kunnen ruwe data krijgen en daarvan zelf iets moois maken. Neem een navigatiesysteem als TomTom. Die koop je vanwege alle extraatjes, die visualisering, en het merk.”

    De Rouwe vraagt zich wel af of de overheid het bestand zelf ‘met een batterij ambtenaren’ actueel moet houden.

    “Dat kunnen wij veel goedkoper,” beaamt directeur Bruin van Falkplan.

    Minister Eurlings wacht nog op advies van een extern deskundige over de schade die het bedrijfsleven mogelijk loopt. Vooralsnog wil hij tot 1 januari 2009 wachten voordat bedrijven met het nationaal wegenbestand aan de slag mogen. Ondernemingen als Tele Atlas hebben dan genoeg tijd gehad om zich daarop voor te bereiden, vindt hij.

    AD-Multimedia maandag 28 januari 2008
    http://www.ad.nl/multi-media/article2005979.ece
    [/quote]
    “Dat kunnen wij veel goedkoper,” beaamt directeur Bruin van Falkplan …

    Falkplan-Andes (ook de leverancier van de routeplanner op de CD-foongidsen) heeft kennelijk een klassieke tangbeweging in gedachten, dreigen met juridische stappen en een eis tot schadevergoeding en anders als het zo uitkomt met een uitgestreken gezicht omlopen, alvast hun diensten aanbieden en proberen een lucratieve opdracht binnen te halen:

    Althans volgens het rapport dat voorafgaande aan het besluit tot openbaarmaking van het NWB werd opgesteld. De betrokken bedrijven werden daarvoor ook gehoord over hun bezwaren maar dat verliep stroef:

    Over de door Falkplan-Andes geleverde informatie:

    [quote]De initiële verwervingskosten van het oorspronkelijke Falkplan Andes bestand en de jaarlijkse onderhoudskosten, worden niet geactiveerd maar direct ten laste van het resultaat gebracht. Het is niet bekend wat de cumulatieve investering of besteding is geweest.

    Falkplan Andes heeft geen onderbouwing van de vermeende schade, noch een kwantitatieve indicatie daarvan, overgelegd.

    Falkplan Andes heeft geen reactie gegeven op de haar ter beschikking gestelde CD-Rom met de uitsnede van het NWB bestand.

    Advies Openbaarmaking van het Nationaal Wegen Bestand (NWB)
    http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/wobverzoeken/openbaarmakingvanhetnationaalwegenbestandnwb.aspx
    [/quote]
    Als Falkplan-Andes de poot stijf houdt dan zullen ze op termijn voor de rechter toch wel met die informatie moeten afkomen. Voorlopig houden ze bij Verkeer en Waterstaat daarom nog even de kaarten tegen de borst, de minister:

    [quote]Een inhoudelijke reactie op de door marktpartijen als Falkplan-Andes BV geuite bezwaren tegen vrijgave van het Nationaal Wegen Bestand

    Kern van het advies van deze deskundigen en ook van mijn inhoudelijke reactie was dat met het hanteren van een overgangstermijn tot 2009 voor het toestaan van hergebruik bedrijven als Falkplan-Andes BV zich kunnen voorbereiden op het omgaan met de gevolgen van het toetreden van nieuwe aanbieders van mede op basis van het NWB ontwikkelde producten.

    Het nog te ontvangen deskundigenadvies naar aanleiding van de hoorzitting uit oktober 2007 zal naar verwachting inzicht geven in de omvang en aard van de voordelen van het beschikking hebben over het NWB voor nieuwe aanbieders en daarmee corresponderende mogelijke nadelen voor bestaande aanbieders als Falkplan-Andes BV. Het financiële aspect van deze nadelen is overigens door de opstelling van de marktpartijen in de consultatieronde slechts zijdelings aan de orde geweest.

    Een uiteenzetting over de voor- en nadelen van de vrijgave van het Nationaal Wegen Bestand en het voor vrijgave van dit bestand geldende wettelijk kader

    Het voordeel van het openbaar maken van het NWB is dat daarmee een eenduidig basisbestand van de wegen van Nederland voor een ieder beschikbaar komt en het uitwisselen van maatschappelijk relevante infor- matie wordt ondersteund; bedrijven kunnen op basis van dit bestand (aanvullende) producten ontwikkelen.

    Daar tegenover staat het nadeel dat bedrijven die op eigen initiatief bestanden vergelijkbaar met het NWB – hebben ontwikkeld hiervan mogelijk nadelen ondervinden.

    Het wettelijk kader van toepassing op het openbaar maken van (bestanden als) het Nationaal Wegenbestand wordt gevormd door de Wet openbaarheid van bestuur in combinatie met de Algemene wet bestuursrecht. Dit kader verlangt van mij, daar waar mogelijk en gewenst, te streven naar actieve openbaarmaking van bij mij berustende bestanden en documenten en tot het daarbij voorkomen dat derden daardoor onevenredig benadeeld worden.

    Daarnaast legt de INSPIRE-richtlijn (2007/2/EG) nationale overheden van de lidstaten een zware inspanningsverplichting op tot het beschikbaar stellen van zogenaamde ruimtelijke informatie. Ik wil u in dit verband wijzen op de onlangs ondertekende intentieverklaring tussen de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het IPO over de stimulering door provincies van ruimhartige verstrekking en hergebruik van hun geo-informatie.

    Brief Navigatiesystemen/Nationaal Wegen Bestand van minister Eurlings aan de Tweede Kamer
    http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/2007202759086_tcm195-210228.pdf
    [/quote]
    Deze week werd er in de Tweede Kamer met minister Eurlings gesproken over de vrijgave van het Nationale Wegenbestand in 2009:

    [quote]Vrijgave wegenbestand stap dichterbij

    Meerdere partijen twijfelden bij de start van het debat of het bestand openbaar zou moeten worden. Uiteindelijk lijkt een meerderheid voorstander, maar een definitief besluit neemt Eurlings pas in februari.

    Besluit volgende maand

    Eurlings beslist volgende maand na een beraad van een adviescommissie. Kaartenbedrijf Falkplan/Andes heeft een bezwaarschrift ingediend tegen de vrijgave van het bestand. Falkplan kan vervolgens nog in beroep bij de bestuursrechter. Daardoor loopt de publicatie van het NWB vrijwel zeker vertraging op.

    Webwereld - Recht & politiek - donderdag 31 januari 2008
    http://webwereld.nl/articles/49663/vrijgave-wegenbestand-stap-dichterbij.html
    [/quote]

    Falkplan/Andes en vrijgave van het Nationaal Wegenbestand (NWB) …

    [quote]Eurlings beslist volgende maand na een beraad van een adviescommissie.
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=3025#3025
    [/quote]
    Die “volgende maand” is nu om, zouden ze bij Falkplan al te horen gekregen hebben wat de minister besloten heeft? Misschien zijn ze wel even persoonlijk gebeld, of is het gebleven bij een formele brief? Dat weet je allemaal niet, op een ander moment werd de minister alleen maar vertegenwoordigd door een commissie van twee leden en een ambtelijke secretaris. Toen deze commissie Falkplan uitnodigde dachten ze bij Falkplan, laten wij dan met z’n vieren gaan en die
    Schaefer, Johannes Lodewijk Nicolaas (1940-1994)][i]“geparfumeerde drollen”[/i
    daar in Den Haag eens even de waarheid vertellen:

    [quote]Namens Falkplan Andes hebben op 7 november 2006 vier aandeelhouders, te weten de heren Van der Sant, Nientker, Bieling en Bruin, hun bezwaren tegen vrijgave van het NWB bestand toegelicht.

    Falkplan is in 1950 opgericht en houdt zich bezig met de cartografie in uitsluitend Nederland. Sinds januari 2004 is Falkplan samengegaan met Andes en vanaf de jaren negentig is het wegenbestand digitaal gemaakt. Tegenwoordig richt het bedrijf zich voornamelijk op het actualiseren van het digitale wegenbestand. Zowel wijzingen in het hoofdnetwerk, als in snelheden, postcodes e.d., hebben een hoge actualiteitswaarde in het databestand van Falkplan Andes. Het basis bestand wordt onder andere geleverd aan routeplanners en telecommunicatiebedrijven, die daar vervolgens softwareapplicaties aan toevoegen.

    Samengevat betreft het bezwaar van Falkplan Andes de volgende punten:

    1. Naar de mening van Falkplan Andes is de Wob niet bedoeld voor het beschikbaar stellen van informatie in commercieel toepasbare vorm. Het belang van vrijgave weegt naar de mening van Falkplan Andes niet op tegen de schade die wordt aangericht bij bestaande marktpartijen;

    2. Door vrijgave wordt de basis onder het bedrijf weggeslagen. Falkplan Andes richt zich namelijk uitsluitend op de Nederlandse markt. Vrijgave van een bestand dat in de basis vergelijkbaar is met het eigen bestand, zal tot een verlies van marktpositie leiden waarbij de omzet sterk zal teruglopen, maar de kosten nauwelijks te reduceren zijn;

    3. Hoewel in de basis de bestanden vergelijkbaar zijn, is gegeven de doorontwikkeling van het bestand van Falkplan Andes het gebruikmaken van het vrij te geven NWB bestand niet mogelijk. Vrijgave leidt echter wel tot een fors concurrentievoordeel voor nieuwe toetreders;

    4. Falkplan Andes vreest door afnemende investeringsbereidheid een verschraling van de kwaliteit van het digitale wegenbestand.

    Rapport Commissie Tweede Consultatieronde vrijgeven NWB bestand
    http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Advies%20Cie%20tweede%20consultatie_tcm195-189308.pdf
    [/quote]
    Voorlopig is het bewuste besluit, NWB vrijgeven of niet, nog niet openbaar gemaakt en is dus nog niet duidelijk of het dwarsliggen van Falkplan/Andes gewerkt heeft of niet. Met andere woorden, kan een veel grotere groep gebruikers over deze verzamelde weggegevens gaan beschikken, ja of nee?

    In afwachting daarvan kan de trotse bezitter van een zgn. “CD-foongids”, de Telefoongids van Nederland op CD-rom, wel overwegen om anders de data van Falkplan dan maar voor zich zelf te gaan “vrijgeven”, namelijk, door ze gewoon van de door hem aangeschafte CD over te nemen …

    Dat gaat zo, om het zoeken in het telefoonboek op CD nog gebruiksvriendelijker te maken heeft de uitgever er een routeplanner aan laten toevoegen. De producent selecteerde op zijn beurt een halffabrikaat, ‘Travelmanager Components’ (TMC), van geodata-leverancier Falkplan om dat te verwezenlijken:

    [quote]Bij veel applicaties is er behoefte aan een geografische component. Bijvoorbeeld voor het tonen van de kaart bij een locatie of het berekenen van een afstand tussen twee locaties.

    Met de ontsluitende software en services van Falk is het mogelijk om geografische informatie toe te voegen aan een bestaande applicatie of oplossing. Dit specifiek voor gebruikers die wel een geografische component aan hun applicaties willen toevoegen maar niet over geografische kennis beschikken.

    Middels deze ontsluitende software is het relatief eenvoudig geworden om het plannen van een route of het tonen van een kaart te integreren in een applicatie of Internettoepassing.

    Falk.nl - Ontsluitende software

    [/quote]
    Met behulp van deze componenten is het tonen van kaartmateriaal en routeplanning functionaliteit relatief eenvoudig te implementeren, vandaar dat de software bijvoorbeeld ook in gebruik is voor Geodan’s Geoserver:

    [quote]Routeren in Nederland
    De Geoserver.nl routeplanner is gerealiseerd op basis van de Falkplan-Andes Travelmanager component. Falkplan-Andes is sinds de jaren 50 actief op het gebied van mobiliteit. In Nederland is Falkplan-Andes marktleider op het gebied van het inwinnen van geografische gegevens en het vervaardigen van een volledig navigeerbare database. De landsdekkende en uniforme database wordt continue onderhouden en is zeer accuraat en actueel. Meer dan 99,9% van het Nederlandse wegennetwerk is aanwezig.

    Diverse wegtypes
    De routeplanner routeert over het volledige straten en wegennetwerk van Nederland inclusief de veerverbindingen. In het netwerk wordt onderscheid gemaakt tussen diverse wegtypen. Geodan gebruikt voor haar routeplanner de standaard settings van Falkplan-Andes. Deze zijn te zien in het overzicht rechts op deze pagina.

    Veel gebruikt
    De Falkplan-Andes Travelmanager component wordt gebruikt in de Easytravel producten van Falkplan-Andes, en bijvoorbeeld ook door De Telefoongids, de Wegenwacht, de Belastingdienst voor het valideren van reistijden. Ook voeren veel bedrijven afstandsberekeningen uit ten behoeve van reiskostenvergoedingen. Ook voor bijvoorbeeld taxi-bedrijven en de ANWB (website) is routeplanning cruciaal.

    Geodan|Geoserver|Kaartdiensten|Routeren|Nederland
    http://www.geoserver.nl/kaartdienst/routeren/Falkrouteren.htm
    [/quote]
    Deze ‘Travelmanager Components’ geven dus ook toegang tot de (met de CD-foongids meegeleverde) geografische data. Behalve voor het omrekenen tussen verschillende coördinaten-formaten en het plannen, op een kaart tekenen en daarnaast omschrijven van een gewenste route tussen twee adressen (zie daarvoor elders in dit forum), kan dat ding ook gebruikt worden om het simpelweg zijn eigen meegebrachte basisgegevens te laten oplepelen:

    [code]’ dit maakt gebruik van TravelmanagerComponents.dll
    ’ staat meestal in dezelfde map waar ook de
    ’ rest van de Telefoongids geinstalleerd is

    Sub Main()

    With New Configuration
    .DataPath = “E:\Install\program files\De Telefoongids\CD-foongids\Data\gbd”
    End With

    Open “…\geo_postalcoords.txt” For Input As #1

    Debug.Print “postcode”, “straatnaam”, “n”, “r”, “rdx”, “rdy”

    '5611 ZD is de postcode voor het adres van Falkplan in Eindhoven
    For Each regel In Filter(Split(Input$(LOF(1), 1), vbCrLf), “5611Z”)

    veld = Split(regel, "|")
    'veld(0) heeft nu de postcode, veld(1) en -(2) de RD-coördinaten
    
    With New geo
      For Each c In .FindChains(.TupleToCoord(veld(1), veld(2)), 10)
        With .GetChainInfo(CLng(c))
          For i = 0 To .NumVertices - 1
            Debug.Print veld(0), .Name, i + 1, .Direction, .Vertex(i)(0), .Vertex(i)(1)
          Next
        End With
      Next
    End With
    

    Next

    Close

    End Sub[/code]
    Om het niet te ingewikkeld te maken doen we dat hier door de routine met een bekende lijst punten te voeden, een lijst die we al hebben want we maken hiervoor gebruik van de eveneens van de CD-foongids afkomstige “gegeocodeerde” postcodetabel, “geo_postalcoords.txt”. Daarin staat weliswaar alleen de postcode van adressen waar een telefoonaansluiting is maar in de praktijk zal dit toch wel een netwerk voor heel Nederland opleveren, eventueel kan je daartoe nog de ‘radius’ (nu 10) in de ‘FindChains’-aanroep vergroten.

    Voor dit testje een en ander via (een deel van) de postcode beperkt tot het bezoekadres en omgeving van Falkplan/Andes zelf:

    Falkplan-Andes Fellenoord 310 5611 ZD EINDHOVEN
    Dat levert:

    postcode straatnaam n r rdx rdy 5611ZB Fellenoord 1 3 161056 383843 5611ZB Fellenoord 2 3 160949 383802 5611ZC Fellenoord 1 3 161056 383843 5611ZC Fellenoord 2 3 160949 383802 5611ZD Fellenoord 1 0 160949 383802 5611ZD Fellenoord 2 0 160957 383771 5611ZE Fellenoordpad 1 0 160957 383771 5611ZE Fellenoordpad 2 0 160935 383763 5611ZG Fellenoord 1 0 160957 383771 5611ZG Fellenoord 2 0 160973 383708 5611ZH Fellenoord 1 0 160957 383771 5611ZH Fellenoord 2 0 160973 383708 5611ZJ Fellenoord 1 0 160957 383771 5611ZJ Fellenoord 2 0 160973 383708 5611ZK Fellenoord 1 0 160957 383771 5611ZK Fellenoord 2 0 160973 383708 5611ZL Fellenoord 1 0 160957 383771 5611ZL Fellenoord 2 0 160973 383708 5611ZS Kennedyplein 1 2 161488 383972 5611ZS Kennedyplein 2 2 161488 383957 5611ZS Kennedyplein 3 2 161454 383946 5611ZT Kennedyplein 1 2 161488 383972 5611ZT Kennedyplein 2 2 161488 383957 5611ZT Kennedyplein 3 2 161454 383946 5611ZV Kennedyplein 1 2 161488 383972 5611ZV Kennedyplein 2 2 161488 383957 5611ZV Kennedyplein 3 2 161454 383946 5611ZW Eindje 1 0 161167 383752 5611ZW Eindje 2 0 161110 383732 5611ZW Eindje 3 0 161103 383731 5611ZX Schimmelt 1 0 161126 383824 5611ZX Schimmelt 2 0 161129 383817 5611ZX Schimmelt 3 0 161104 383808 5611ZZ Lardinoisstraat 1 0 161167 383752 5611ZZ Lardinoisstraat 2 0 161144 383828
    “r” is rijrichting, ‘EnumRoadDirection’:

    rd_TwoWay = 0 rd_NoWay = 1 rd_AtoB = 2 rd_BtoA = 3
    Realiseer je je vooral dat deze coördinatenparen in veel gevallen tevens knooppunten van wegen en straten zijn, onontbeerlijk voor het routeren, net als de vermelde toegestane rijrichting. En er is geen enkele beperking, de gebruiker van de CD-foongids kan voor hetzelfde geld Falkplan’s weggegevens voor heel Nederland naar zijn eigen database overhevelen. Het routergedeelte van TMC geeft ook kilometers en/of rijduur, maar met wat simpele goniometrie is de lengte van een “wegvak” natuurlijk ook direct uit het netwerk van deze punten te halen.

    Hier nog een keer een kleine uitdraai, nu rond het adres van de dienst van Rijkswaterstaat die onder andere verantwoordelijk is voor de van het het Wegenbestand afgeleide www.maximumsnelheden.info
    http://www.maximumsnelheden.info/kaart.php
    -website:

    Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart Boompjes 200 3011 XD Rotterdam
    Dat geeft:

    postcode straatnaam n r rdx rdy 3011XA Bierstraat 1 3 93086 436909 3011XA Bierstraat 2 3 93116 436824 3011XA Bierstraat 3 3 93132 436808 3011XB Boompjes 1 2 93274 436823 3011XB Boompjes 2 2 93258 436800 3011XB Boompjes 3 2 93105 436636 3011XC Boompjes 1 2 93274 436823 3011XC Boompjes 2 2 93258 436800 3011XC Boompjes 3 2 93105 436636 3011XD Boompjes 1 2 93274 436823 3011XD Boompjes 2 2 93258 436800 3011XD Boompjes 3 2 93105 436636 3011XE Boompjeskade 1 0 93209 436694 3011XE Boompjeskade 2 0 93224 436702 3011XE Boompjeskade 3 0 93424 436921 3011XE Boompjeskade 4 0 93471 436952 3011XG Glashaven 1 0 92979 436792 3011XG Glashaven 2 0 92986 436770 3011XG Glashaven 3 0 93000 436746 3011XH Glashaven 1 0 92958 436864 3011XH Glashaven 2 0 92979 436792 3011XJ Glashaven 1 0 92958 436864 3011XJ Glashaven 2 0 92979 436792 3011XK Glashaven 1 0 92979 436792 3011XK Glashaven 2 0 92986 436770 3011XK Glashaven 3 0 93000 436746 3011XL Jufferstraat 1 3 93066 436774 3011XL Jufferstraat 2 3 93038 436859 3011XM Jufferstraat 1 3 93066 436774 3011XM Jufferstraat 2 3 93038 436859 3011XN Jufferhof 1 3 93066 436774 3011XN Jufferhof 2 3 93034 436761 3011XN Jufferhof 3 3 93005 436848 3011XN Jufferhof 4 3 93038 436859 3011XR Rederijstraat 1 0 93105 436636 3011XR Rederijstraat 2 0 93076 436660 3011XS Terwenakker 1 3 93000 436584 3011XS Terwenakker 2 3 92892 436476 3011XS Terwenakker 3 3 92876 436453 3011XS Terwenakker 4 3 92862 436425 3011XS Terwenakker 5 3 92874 436402 3011XT Leuvehoofd 1 0 92946 436420 3011XT Leuvehoofd 2 0 92881 436303 3011XV Hertekade 1 0 93076 436660 3011XV Hertekade 2 0 93215 436805 3011XW Wijnbrugstraat 1 3 93175 436851 3011XW Wijnbrugstraat 2 3 93162 436868 3011XW Wijnbrugstraat 3 3 93149 436901 3011XZ Boompjes 1 3 92874 436402 3011XZ Boompjes 2 3 92900 436420 3011XZ Boompjes 3 3 93000 436525
    Rotterdam sturen ze je toe als (vereenvoudigde) uitsnede van het NWB, in de vorm van een ‘shp’-bestand, als je daar op die website kenbaar maakt dat je het wil hebben, vandaar deze selectie, je kan de weggegevens uit beide bronnen dan comfortabel naast elkaar houden. Maar ook als je in die Maximumsnelhedenkaart online naar Rotterdam gaat en vervolgens inzoomt op hetzelfde adres als eentje uit Falkplan’s data, kan je al manoeuvrerend met de cursor de coördinaten oproepen van bijvoorbeeld de aansluiting van de “Rederijstraat” op “Boompjes” en kan je zo gaandeweg de kwaliteit van de door beide partijen verzamelde gegevens vergelijken.