JM, jij hebt Bedrijfskunde gedaan en ik niet maar deze weet ik!
Tingeling ~~ Weerman, Amsterdam:
Alleen moeten we het fenomeen nog wel over de cijfers van de ICT benchmark gemeenten zien te plooien:
Basiskengetal ICTBG2015
---------------------------------------------------
ICT-kosten per inwoner € 72
ICT-kosten per ICT-werkplek € 6.394
ICT-kosten per gebruikersaccount € 6.629
ICT-kosten per medewerker (in fte) € 9.687
ICT-kosten als percentage van de begroting 2,50%
Heeft de schaarste daarin ook invloed op de kosten:
ICT-kosten per inwoner gedaald met -3% tot € 72
De lichte daling van de ICT-kosten per inwoner (gemiddeld over alle deelnemers) wordt vooral veroorzaakt door een daling van de personeelskosten en in mindere mate door een daling van de kosten van telefonie en de ICT-infrastructuur (server & storage en netwerk & data). De softwarekosten zijn daarentegen gestegen.
Wel vreemd die daling van de personeelskosten want niet alleen de eerder genoemde twee toeleveranciers, ook gemeenten hebben natuurlijk een groot aantal ICT-banen te vergeven. Weten wij veel:
De daling van de personeelskosten wordt grotendeels veroorzaakt door een daling op inhuur van ICT’ers (van 17% in 2014 naar 14% in 2015; wat betreft het percentage van de inhuurkosten op de totale ICT-personeelskosten). De stijging van de ICT-personeelskosten, zoals geconstateerd in de benchmark van 2014, lijkt dus tijdelijk van aard.
Ok. Doen wat er gezegd wordt maar wel kut:
[quote=“alkema_jm, post:144, topic:354”]
Kijk hoeveel mensen je dan nodig hebt bij de gemeente. In 2014 130.000 FTE.[/quote]
Uit dat “ICT Benchmark Gemeenten”-onderzoek blijkt ook dat er intussen gemiddeld 7,4 medewerkers (in fte) per 1.000 inwoners werkzaam zijn bij de gemeenten:
Ik pas. Denk dat je daar een bedrijfskundige bij nodig hebt om bijvoorbeeld deze trend daar weer uit weg te houden:
De gemiddelde ICT-kosten per medewerker (fte) zijn in de periode 2004 tot en met 2015 sterk gestegen.
Dit wordt veroorzaakt door een daling van het gemiddeld aantal medewerkers (fte) per 1.000 inwoners en daarbij enigszins gelijkblijvende gemiddelde ICT-kosten in de voorgaande jaren (wat ook blijkt uit de stabiele ontwikkeling van de ICT-kosten per inwoner).
Dit is niet verrassend: gemeenten zijn immers al jaren bezig de gemeentelijke organisatie af te slanken. Gevolg is dat de ICT-kosten per medewerker automatisch stijgen.
Maar of we überhaupt goed zitten, Nederland telt 16.920.510 (2015) inwoners:
7,4 x 17.000.000 : 1000 = 125800 fte
Komt in de buurt van het door jou genoemde cijfer van 130.000 fte voor 2014.
Met dat aantal en weer refererend aan het rapport:
ICT-kosten per medewerker (in fte) € 9.687
Een totaal aan ICT-kosten voor gemeenten als volgt:
€ 9.687 x 130.000 = € 1.259.310.000
In het Reporter Radio programma van vorige week over deze kwestie werd “hoogleraar informatica Hans Mulder” aan het woord gelaten, hij kwam “op basis van steekproeven” op een bedrag van “1,5 a 2 miljard dat door gemeenten aan ICT zou worden besteed”.
Wat de betrokken ambtenaren daar zelf van dachten:
Conclusie
Zo zien de respondenten veel besparingspotentieel in samenwerking, centralisatie van vergelijkbare processen, het doorvoeren van standaarden en innovatie. De mogelijkheden om te bezuinigen op ICT, zoals het schrappen in personeel, projecten en informatiesystemen, worden als relatief beperkt beschouwd.
Verklaarden zij in 2011. Lukt het:
Gemeentelijke ICT onnodig kostbaar door trage standaardisatie
393 Nederlandse gemeenten gebruiken softwareproducten van zo’n 150 verschillende leveranciers. In de nieuwe Compliancy Monitor (pdf, 851kb) die op 20 augustus verschenen is, rapporteert VNG/KING over de stand van zaken met betrekking tot 10 belangrijke gemeentelijke softwarestandaarden. De nieuwste Compliancy Monitor analyseert zo’n 600 programma’s. Dat is vergeleken met de Monitor van mei 2015 een uitbreiding met bijna 30%.
Uit de analyse van de actuele Monitor blijkt dat ca. 35% van de gemeentelijke softwareprogramma’s voldoet aan één of meer belangrijke softwarestandaarden die VNG/KING met de leveranciers is overeengekomen. 65% voldoet nog niet aan een standaard. Dat kan effect hebben op de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening, de betrouwbaarheid van het gemeentelijk ICT-landschap en op de kosten die voor beheer en onderhoud moeten worden gemaakt. Uit de Monitor blijkt ook dat 13% van de gemeenten werkt met een of meer softwareprogramma’s, die niet meer worden ondersteund door de leverancier.
[quote=“alkema_jm, post:144, topic:354”]
Anders geformuleerd dat het ontbreekt aan leiderschap bij de gemeenten.[/quote]
Het eerder genoemde Ernst & Young-onderzoek had het daar ook over:
Effectueren van het potentieel in de publieke sector
Om bezuinigingen te kunnen realiseren en het besparingspotentieel daadwerkelijk te effectueren, is een goede (centrale) aansturing noodzakelijk. Ruim 66 procent van de respondenten is van mening dat de overheid meer aansturing dient te geven op het gebied van ICT om zo onnodige uitgaven te voorkomen.
Verder geven de respondenten aan dat het aanstellen van een ICT-minister en een CIO binnen overheidsorganisaties wenselijk is om deze aansturing te realiseren.
Jan Marco, zeg het maar, diverse landen hebben tegenwoordig een ICT-minister, waaronder België, Nieuw Zeeland, India en Uganda, is dit een vergelijkbaar zware functie:
Bas Eenhoorn wordt Nationaal Commissaris Digitale Overheid
Als overheidsbrede regisseur gaat hij een programma opstellen dat wordt uitgevoerd door alle overheden (medeoverheden, uitvoeringsorganisaties en Rijk) gericht op het leggen van een overheidsbrede infrastructurele basis voor een digitale overheid voor nu en in de toekomst. De benoeming geldt voor vier jaar.
Nederland steunt al in hoge mate op digitale voorzieningen, zo ook de overheid. De Digitale Overheid staat voor een betere (digitale) dienstverlening van de overheid aan burgers en bedrijven. Deze dienstverlening moet voldoen aan belangrijke eisen op gebieden als privacy, veiligheid en het voorkomen van fraude. Ook stimuleren digitale diensten de economische ontwikkeling van ons land.
De Nationaal Commissaris Digitale Overheid (NCDO) krijgt de opdracht beleidsontwikkeling en vernieuwing aan te jagen:
- hij bevordert het tot stand komen van (voorzieningen voor) de Digitale Overheid;
- zorgt ervoor dat het beheer van essentiële voorzieningen goed is geregeld;
- stimuleert het gebruik van die voorzieningen.
De NCDO stuurt op het realiseren en op een effectief gebruik van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). De Nationaal Commissaris stelt de GDI samen uit bestaande en in ontwikkeling zijnde voorzieningen, standaarden, basisregistraties en producten die essentieel zijn voor zowel het functioneren van de overheid als voor haar (digitale) dienstverlening aan burgers en bedrijven.
Net als de huidige burgemeester van Alphen aan den Rijn, “Jantje Wilhelmina Elisabeth Spies”, volgens Wikipedia naast minister daarvoor ook “Party chair of the Christian Democratic Appeal”, was de nieuwe NCDO, “Herman Bastiaan (Bas) Eenhoorn”, eerder voorzitter van “the People’s Party for Freedom and Democracy” en ook als burgemeester van diezelfde gemeente uitgebreid in het nieuws door de schietpartij in het winkelcentrum destijds.
Partijvoorzitters als burgemeester ener pech-gemeente van heb ik jou daar. Gelukkig zijn daar ook betrokken ambtenaren (2 fte) die het proces van verwerken van zulke gebeurtenissen met simpele middelen proberen te ondersteunen: