Het tegenrapport van TU Delft vindt de voorstellen voor open data die de Kamer van Koophandel zelf doet ook nog te mager, zij zeggen, probeer “open, tenzij”:
Conclusies
Wat zijn mogelijke andere varianten ten opzichte van de reeds geschetste die tegemoet kunnen komen aan de wens tot meer data aanbieden als open data, maar die minder voorwaarden of geringere implicaties kennen?
Allereerst constateren wij dat de geschetste varianten als voorzichtig moeten worden bestempeld. Geen van de varianten voldoet aan het uitgangspunt van de nationale open-data-agenda: alles open… Ten opzichte van de beschikbare open data in de onderzochte buitenlandse cases, wijken de varianten van de KvK af. Het blijft in de meest vergaande variant beperkt tot een beperkte uitbreiding van de gegevens die nu reeds gratis beschikbaar zijn via kvk.nl, persoonsgegevens uitgezonderd.
Het verdient aanbeveling om alternatieven te onderzoeken die meer recht doen aan het principe open, tenzij. Een alternatief kan zijn om te starten met alle gegevens uit het Handelsregister die geen persoonsgegevens zijn. Dit zijn bijvoorbeeld veel gegevens van grotere ondernemingen: dat wil zeggen niet de eenpersoonszaken, de personenvennootschappen, e.d. die goed zijn voor meer dan de helft van de geregistreerde ondernemingen. In een latere fase kunnen daar eventueel andere gegevens aan worden toegevoegd.
Een andere variant doet nog meer recht aan ‘open, tenzij‘. Via kvk.nl kunnen een aantal basisgegevens gratis worden geraadpleegd. Veel andere gegevens kunnen in bulk worden gekocht via toegang via een API of HR dataservices. Een vergaande open variant zou kunnen inhouden dat alle huidige gratis, openbare gegevens open data worden, en de huidige openbare gegevens (waarvoor nu nog wel betaald moet worden) gratis via kvk.nl beschikbaar worden gesteld met de vereiste technische en organisatorische privacywaarborgen.
Tenzij:
In hoeverre zijn de voorwaarden en aannames in het KvK-rapport over open data en handelsregister van KvK reëel?
De voorwaarden in het KvK-rapport op het gebied van gegevensbescherming zijn reëel. Daar waar persoonsgegevens worden verwerkt kan er in principe geen sprake zijn van open data.
Daarnaast dienen er, voor zover er sprake is van persoonsgegevens, zoveel mogelijk technische maatregelen te worden geïmplementeerd ter voorkoming van het systematisch bevragen van kvk.nl.
Vergeleken met de buurlanden:
Het KvK-rapport laat zien dat in het buitenland ook niet alle gegevens uit het handelsregister gratis zijn. Hoe wordt de infrastructuur van het handelsregister elders bekostigd, wat is de omzet van informatie-producten, welke publieke geldstromen zijn, in hoeverre zijn deze registers te vergelijken en wat zijn eventuele leerpunten of voorbeelden uit het buitenland?
Wat betreft de data die beschikbaar is, gaan de open data policy van Companies House, KBO en CVR verder dan de voorgestelde varianten van de KvK. Zo schaart de KvK veel documenten onder de bescherming van persoonsgegevens, namelijk alle documenten die gegevens over natuurlijke personen, eenmanszaken en personenvennootschappen bevatten. Het gaat dan ook over oprichtingsakten, statuten, jaarrekeningen, volmachten e.d.
Deze stukken zijn bij Companies House, KBO en CVR gratis via internet in te zien, inclusief de eventueel daarin opgenomen persoonsgegevens. Wat de juiste toepassing is van de privacy-wetgeving zou nader moeten worden onderzocht
Zover lopen we hier ook nog niet achter:
Wat zijn de positieve en negatieve effecten van de gang van zaken in het buitenland m.b.t. het aanbieden van gegevens uit het handelsregister als open data?
In al de bestudeerde buitenlandse casussen is open data van het handelsregister een nieuw fenomeen. In het Verenigd Koninkrijk is de website bijvoorbeeld voorzien van de aanduiding: ‘BETA This is a trial service — your feedback will help us to improve it’.