Podium Witteman - Uitzending 16 oktober (2016)
Violist Shin Sihan speelt met pianiste Anne Brackman de tweede vioolsonate uit 1923 van de excentrieke Amerikaan George Antheil.
Korte inleiding door de presentator:
De meest doeltreffende methode om af te rekenen met hoestend publiek werd gebruikt door de Amerikaanse componist en pianist George Antheil. Nadat hij plaats had genomen op de pianokruk pakte hij een automatisch pistool uit de binnenzak en legde die dreigend op de vleugel.
Het bleef stil.
George Antheil vierde begin vorige eeuw vooral triomfen in Parijs waar veel van zijn krankzinnige composities in premiere gingen. Het Ballet Mechanique bijvoorbeeld. Hij plaatste voor de uitvoering acht vleugels, sirenes, pianola’s, een windmachine en een vliegtuigpropeller in de salon van een rijke dame. Het publiek, gekleed in avondkleding werd geboden onder de vleugels te gaan liggen. Enkele bevoorrechten mochten in de kroonluchters hangen.
Het werd een rel.
Antheil was een kwajongen die wilde spotten met al die vertrouwde regels die volgens hem de klassieke muziek zo voorspelbaar maakten. De conservatieve critici maakten gehakt van zijn muziek. Anti-kunst vonden ze het, en ze wilden dat hij in een krankzinnigengesticht werd opgenomen. Zo ver kwam het niet, maar na een mislukte loopbaan als componist van filmmuziek in Hollywood stierf hij nog voor zijn zestigste.
Er is gelukkig nog wat van die gekke muziek bewaard gebleven. Waaronder de 2e vioolsonate. Antheil schreef voor dat er een bak water voor de pianist klaar moest staan om de handen te af te koelen.
Hij, Witteman, liet de grootste helft weg!
Dat kan natuurlijk niet. Hier, inmiddels ruim 5 jaar oud en voor deze gelegenheid liefdevol gerestaureerd, uit het oude ‘phpBB’-forum mijn bijdrage van destijds …