Foonsearch

Hoi Weerman,

Hoe ging dat dan bij maatschappijleer met jou, zeiden ze toen niet, eh Jan Marco, het lijkt ons verstandig als jij binnenkort eens een spreekbeurt over de rechtsstaat gaat houden?

Spreekbeurt kan vrij kort zijn. Wat ik voorstel gebeurt sinds vandaag ook bij de verzekeraars. Daarbij is het volgens de minister van justitie (Ard van der Steur) een goede initiatief/ontwikkeling!!! N.B. Omdat Ard het goedvindt ben ik er ook mee eens en kunnen we gewoon gaan uitvoeren.:slight_smile: Ik ben(/voel mij) geen rechtsgeleerde om aan Ard’s visie te gaan twijfelen.

Wie door zijn of haar verzekeraar wordt betrapt op fraude, kan voortaan een boete krijgen van 532 euro. De maatregel is bedoeld om verzekeringsfraude harder aan te pakken en potentiële fraudeurs te ontmoedigen.

Ook eenvoudige fraude leidt er volgens het Verbond van Verzekeraars toe dat klanten jaarlijks “tientallen euro’s” te veel betalen. Verzekeraars gaan hun eigen onderzoekskosten naar fraude nu via een vaste schadevergoeding direct verhalen op de daders.

"Het is lik-op-stukbeleid. Wie fraudeert, krijgt direct de rekening gepresenteerd’', aldus directeur Richard Weurding van het verbond donderdag. Naast het opleggen van een boete zullen verzekeraars ten onrechte uitgekeerd geld terugvorderen.

‘De directe aansprakelijkstelling bij verzekeringsfraude past in de huidige trend dat slachtoffers van criminaliteit steeds weerbaarder worden’', aldus minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie.

Hij vindt dat een goede ontwikkeling. ‘‘Misdaad mag niet lonen en benadeelde burgers en ondernemers moeten schadeloos worden gesteld.’’

Wat niet in bovenstaand bericht (civielrechtelijke maatregel=berechting door (verzekerings)bedrijf) staat is dat ze ook een privé lijstje met personen gaan aanleggen en gaan delen met andere verzekeraars. Dit is precies in lijn met PersInfoNet!

Wij willen dan waarschijnlijk samenwerken met de NVWA1, de echte Keuringsdienst van Waren?

In mijn beeld kunnen we beter eerst samen werken met “De Consumentenbond”. Leuke anekdote: Drie jaar geleden belde de consumentenbond mij op en vroeg mij waarom ik nog steeds lid van de consumentenbond was, interviewer kon het zelf niet voorstellen.:grin: Indien je zulk personeel hebt (die er zelf niet meer in gelooft) kan je m.i, direct “de tent wel gaan sluiten”…

Als je vanuit ‘nutsfunctie’ kijkt had ik het al jaren geleden opgezegd. Eigenlijk gun ik hun iets omdat ik belangrijk vindt dat er een (onafhankelijke) consumentenpartij bestaat. De organisatie Consumentenbond is niet heilig voor mij. We kunnen ook andere IT oplossing gaan bouwen.

Ik ben ook lid van AbvaKabo, levert ook niet veel op voor mij. Geld zouden we anders in kunnen zetten indien heel veel mensen dit ook gaan doen, dan kunnen we alternatief kunnen gaan bieden.

Omdat mensen individueel niet hun recht gemakkelijk kunnen halen, heb je zogenaamde claimstichtingen, zoals “Loterijverlies”. Bij veel van deze claimstichtingen is er gedoe over de besteding van geld. Ik denk dat het komt omdat ze niet transparant werken.

Indien wij blockchain technologie inzetten kan iedereen mee doen met de keuze van besteding van het geld. Daarbij wordt door een IT-oplossing van de crowd voorkomen dat de bestuurder van een claimstichting “met het geld er van door gaat”.

Met claimstichting Loterijverlies kreeg hij de Staatsloterij bij de Hoge Raad veroordeeld wegens jarenlange misleiding van deelnemers. Nu krijgt Loterijverlies-oprichter Ferdy Roet het zélf onder uit de zak van de rechter. Donderdag schorste de rechtbank Noord-Holland (de vennootschap van) Roet voor vier maanden als bestuurder van Loterijverlies. Gedurende die periode zal een onafhankelijke bestuurder zijn taken overnemen en onderzoek naar doen naar wat Roet precies deed met de miljoenen aan inschrijfgeld van de 194.000 Loterijverlies-deelnemers.

De hartelijke groet Jan Marco

P.S. De blockchain technologie die we voor Claimstichtingen kunnen bouwen zouden we ook voor de Crowd Funding acties kunnen gaan inzetten.