Hoi Weerman,
Gisteren een nieuwe 4k webcam (foscam) gekocht. Heb spanning op gezet. Nu gaat hij elke x minuten krijsen “ready for wifi configuratiion”. Eigenlijk wel weer volgende stap in de ontwikkeling dat een device mondelinge advies geeft wat je moet gaan doen.
Gisteren begonnen om Asterisk om te zetten naar Windows platform en uiteindelijk wil ik het onder mijn sourcestack zetten.
Asterisk Architeture, the Big Picure van 2014:
Zaken die ik nog mis in plaatje:
1: Virtualisatie;
2: Blockchain;
3: Encryptie van harddisk/database data.
4: Tor;
5: MaidSafe platform.
De Asterisk code is m.i. makkelijk om te zetten. Wat ik mooi van Asterisk vind is dat ze ook applicaties er in hebben gedefineerd. Ook hebben ze veel commando’s geprogrammeerd, die ik liever in rpclib achtige omgeving in ssh ingebouwd zou willen zien, als dat natuurlijk wel kan. Asterisk hebben zelf het probleem om het totaal van het project te overzien.
Ik probeer ook landschap te schetsen aan hand van paar plaatjes. Is wel een beetje een zoektocht, maar wel leuk.Ik vond plaatje van de concurrent van Asterisk (van 2010) wel wat completer beeld schetsen:
Kamailio® (successor of former OpenSER and SER) is an Open Source SIP Server released under GPL, able to handle thousands of call setups per second. Kamailio can be used to build large platforms for VoIP and realtime communications – presence, WebRTC, Instant messaging and other applications. Moreover, it can be easily used for scaling up SIP-to-PSTN gateways, PBX systems or media servers like Asterisk™, FreeSWITCH™ or SEMS.
In bovenstaande tekst geeft Kamailio aan dat ze veel verbindingen kunnen opzetten.
Wat ik vond in mijn zoektocht is OSv een OS (uitgeklede Linux), die je in open source Hypervisor (VirtualBox) kan draaien. Mijn benaming was “VirtualApp”. Ik vind nu implementatie hiervan.
OSv is the open source operating system designed for the cloud. Built from the ground up for effortless deployment and management, with superior performance.
The language runtime, OS and hypervisor all provide protection and abstraction. OSv minimizes the redundancy in these layers by simplifying the OS.
In MIKELANGELO document staan verschillende architectuur plaatjes, deze heb ik gekozen:
Cliënt (C source code) van Symmetric-ds heb ik al onder mijn source stack zitten. Database synchronisatie (Symmetric-ds-Cliënt) in een virutalApp laten draaien. Daarbij de master-/slave-node standaard op een tor hidden services laten draaien.
Ik vind op voorhand niet dat de masternode 1 bedrijf of server is (zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, Google. KvK, Kadaster, MedischPatientenDossier het wel zo zien/vormgeven), maar elke node op onze platform kan een masternode of cliëntnode zijn. In mijn beeld bevat de masternode en de slave (bijvoorbeeld Store 001) in de meeste gevallen voor 99% dezelfde data.
Het gaat voornamelijk om de verschil records tussen die beiden nodes. Denk hierbij aan de miljoenen subscriber records van de Cdfoon. Indien ik 25 ‘vrienden’ van mij toevoeg aan de subscriber tabel, dan wil ik natuurlijk niet alle records ‘over de lijn trekken’. Autheursrecht op telefoonboek is er geloof ik niet meer, maar als het technisch beter opgelost kan worden ben ik daar voor.
Oplossing is om alleen (deel van) de hashes naar de master node te sturen. De master node stuurt ook (deel van) de hashes terug die hij heeft. Uit de hashes kan je de verschilrecords bepalen en feitelijk (ge-encrypt) over de lijn sturen. N.B. Mocht de ander persoon (“aan de andere kant van de lijn”) van Brein of ECD zijn dan kan hij mij alleen aanspreken op het verspreiden van 25 subscriber records, die ook nog door mijzelf zijn ingevoerd.
Symmetric-ds heeft massale updates wel goed geprogrammeerd. Symmetric-ds heeft erg uitgebreide documentatie gemaakt.
De hartelijke groet Jan Marco