Foonsearch

Hoi Weerman,

Asterisk (PBX), Unix telephony software:
Plaatje, tweetonenmatrix achter een telefoon-‘keypad’ - met klik naar de schele piep van een ‘DTMF’-toon:

Op zich dacht ik eerst dat Asterisk een beetje oubollig (net als de V&D) zou zijn. Ik ben rustig aan begonnen om Asterisk onder mijn source stack te zetten. Ik ben wel onder de indruk van de code. Best wel mooie code en zit veel structuur in. Vele onderwerpen zijn er in gebouwd. Gelukkig heeft het ook geen ‘boost library’ afhankelijkheid. Wel gebruikt het pthreads, echter een pthreads-windows-implementatie had ik al in mijn source stack zitten. Er worden wel paar Linux routines gebruikt, waarvan sommige ook al in msdn vs2015 zijn geïmplementeerd, denk aan _pipe().

Ik ga dus voor dat elke cliënt (pc, ppc of smartphone) zijn eigen telephony software krijgt. Telegram bouwt nu ook een belfunctie in:

De chatapplicatie Telegram heeft een nieuwe belfunctie toegevoegd. Daarbij wordt de verbinding beveiligd met end-to-end-encryptie. De nieuwe belfunctie is eerst in alleen west-Europa te gebruiken, aldus Telegram. Later zal de optie naar andere landen komen. De gesprekken zijn alleen te ontsleutelen door de toestel van de andere beller. Hierdoor is het lastig om een online audiogesprek op Telegram af te luisteren, stelt de ontwikkelaar.

Gebruikers kunnen verifiëren of de end-to-end-encryptie correct werkt door een speciaal scherm op elkaars telefoons te controleren. Als hierop dezelfde vier emoji worden getoond, zou de beveiliging goed functioneren.
Bij de beveiliging wordt een directe connectie gemaakt tussen twee smartphones.

In mijn Asterisk-plaatje had ik vergeten om Miranda-NG op te nemen:

Miranda NG is a multi protocol instant messenger client for Windows. Miranda NG uses very little memory and is extremely fast. It supports ICQ, AIM, MSN, Jabber, Yahoo, IRC and more. Functionality can be greatly enhanced with an extensive set of plugins including Skype and more. The interface and setup is a bit more involved than other IM clients like Pidgin Portable, but the customization options available are richer.

Je moet denk ik in het concept van channels naar andere platformen gaan denken. Channel naar markplaats, of ING/particulier of Online-broker als de Giro. Of de Bunq bank, etc. In Miranda NG zit m.i. code om naar sociale platformen als Facebook, etc. toe te gaan. Ik hou wel in achterhoofd dat het in Asterisk channel concept ingebouwd zou kunnen worden.

Miranda-NG is wel alleen op Windows platform beschikbaar. Maar ik denk dat code ook wel op Linux/Apple te compileren is.

Supported Operating Systems
• Miranda NG supports Windows 2003 / XP (SP 3) / Vista / 7 / 8 / 10.

Om het plaatje compleet te maken zou je ook naar Signal moeten kijken. Signal wordt door WhatsApp gebruikt om end-to-end encryptie re realiseren.

Signal Protocol C Library https://www.whispersystems.org Programma werkt met cmake en compileert op Windows omgeving.

Een andere IM applicatie is Pidgin met onderliggende library libpurple. Moet nog kijken of ik hier iets mee kan/moet:

Pidgin is an instant messaging program which lets you log in to accounts on multiple chat networks simultaneously. It runs on Windows, Linux, and other UNIX operating systems. Pidgin is compatible with the following chat networks out of the box: AIM, ICQ, Google Talk, Jabber/XMPP, MSN Messenger, Yahoo!, Bonjour, Gadu-Gadu, IRC, MXit, Novell GroupWise Messenger, Lotus Sametime, SILC, SIMPLE, MySpaceIM, and Zephyr. It is written in C and makes heavy use of GLib and GTK+.

Lijkt er op dat Pidgin wat verouderd is geworden:

Pidgin 2.12.0 removed protocols that were not being maintained: MSN, MySpace, Mxit, and Yahoo!. These will show up as unknown in your account lists until you delete them.

Om niet oubollig te worden moet je ook nieuwe techniek in oplossing opnemen. Bijvoorbeeld blockchain technologie:

Ethereum Building for Windows.

Het omzetten van Asterisk gaat mij (als ‘stopwerk’) denk ik wel wat maanden kosten, ondertussen wel kijken naar o.a. de werking van blockchain. :heart_eyes:

De hartelijke groet Jan Marco

P.S. Nieuw plaatje met Miranda-NG er in getekend: