Hoi Weerman,
Ik vind “übermensch” best wel mooi “ontwerp”. Ik ga proberen of ik zo kan aanpassen dat het beter aangeeft wat ik uiteindelijk voor mij zie voor “PersInfoNet”. Ik ben meer voorstander om het in een bestaande platform onder te brengen als “Asterisk”. Met metafoor van bellen past denk ik goed bij de communicatie naar andere peers. Tijdelijke routes naar andere peers worden gelegd zoals in TOR wordt gedaan.
In beeld moet je direct “automation concept” meenemen, alle commando’s in ssh-server laten uitvoeren. Als je met Open source Uber applicatie gaat bouwen en de route moet tonen zou je dat m.i. in BRL-CAD kunnen doen. Je hebt een commando venster en een teken-scherm. Zie ook:
Door uitvoeren van (nieuw te vormen) BRL-CAD SSH commando’s kan je route op peer of op remote peer laten tonen. Op zelfde manier kan je ook software uitrollen op huidige peer of remote peer.
Asterisk bevat drie lagen:
1:Applicaties laag (voice mail, bellen, zoeken); Agenda reservering systeem, Open source Uber systeem er in gaan bouwen.
2: Channel laag (SIP protocol voor spraak en video, wil ik uitbreiden met data channel); Miranda/NG heeft ook `channels´ naar bestaande platformen gebouwd. Lijkt mij handig ook Miranda er ook in te gaan integreren.
3: Core laag. (Asterisk uitbreiden met blockchain technologie).
De applicatie ga ik niet Asterisk noemen, maar Voipe.exe (Voice Over IP Extented). Dit voorkomt gezeik dat je hun ‘vaarwater’ komt.
Ik zie “PersInfoNet” platform als de markt voor marktplaatsen vanuit het individueel (“product”) gezien. Zoveel mogelijk marktplaatsen worden met channels verbonden. Een channel zie ik ook verbinding naar UWV, Kadaster, KvK, ING, Rabobank, Verzekeringsmaatschappij, etc.
Marktplaatsen zijn platformen waar bedrijven en consumenten met elkaar in contact kunnen komen en producten kunnen verhandelen. Bekende voorbeelden zijn Alibaba, Amazon, eBay, Google, Facebook en bol.com.
Deze marktplaatsen doen het erg goed en groeien harder dan de e-commercemarkt. In Amerika is Amazon by far de grootste, Alibaba in China. In Nederland vergeten we vaak een belangrijke marktplaats, namelijk ons eigen Marktplaats. Maar liefst 4 op de 10 midden- en kleinbedrijven gebruikt deze site om middelen en diensten te verkopen. Bovendien verloopt 11 procent van de omzet van het MKB van Marktplaats.
Waarbij retailers zeggen over te weinig geld en skills te beschikken om in te spelen op de marktplaatsen, zeggen consultants dat het probleem ligt bij leiderschap, dat een visie ontbreekt.
Denk na over wat je bent als retailer. Producten van anderen verkopen is een steeds moeilijker proces. Kan je iets neerzetten dat je uniek maakt, bijvoorbeeld op het gebied van service? Probeer niet Alibaba en Amazon te verslaan, zij zijn ontzettend goed in de supplychain en big data. Tegelijkertijd missen zij een ‘hart’, dat kunnen webwinkels vaak beter.
Denk aan Coolblue: dat is niet de goedkoopste webwinkel, maar ze hebben wel een eigen stijl en een goed service, ze zijn er voor je.
Ik denk dat het klopt dat je de vraag van de klant centraal zou moeten stellen.
Dankzij productvergelijkingen, video’s en uitlegteksten van Coolblue komt de klant tot een keuze. “Klanten zitten dan op hun website, de kans is groot dat ze daar dan ook uiteindelijk kopen.”
“Deze benadering vind ik de sterkste kracht van het bedrijf. Het is iets wat Bol.com en Amazon niet bieden. Dat zijn echt web 1.0-bedrijven die ooit begonnen zijn als een webshop en van daaruit optimaliseren. Coolblue draait het om, die neemt niet het aanbieden van producten als startpunt, maar kijkt naar waar de klant naar op zoek is. Daarna volgt pas de sale.”
Amazon en Bol.com zijn “generieke webshops” met een heel breed productassortiment. Daardoor zijn zij veel groter dan Coolblue, maar tegelijkertijd minder onderscheidend. “Iemand die twijfelt tussen een Samsung of Apple wordt bij Bol.com niet wijzer.” Bol.com is er meer voor mensen die al hebben besloten dat ze een bepaald type stofzuiger willen, aldus Molenaar.
Wel leuk artikel dat men toch beducht is voor de opkomt van Alibaba en Amazon in Nederland:
Webwinkels in het nauw door komst van Alibaba en Amazon
De storm onder de Blokkers en Hema’s is nog niet uitgeraasd of de volgende revolutie komt er alweer aan. De webwinkels komen in het nauw door de opkomst van grote digitale tussenpersonen als Alibaba of Amazon.
Bij het Berlijnse webwarenhuis Zalando weten ze het zeker. Digitale ‘platformen’, plekken waar consumenten en producenten samenkomen, hebben de toekomst.
Zalando vreest dat Europa de boot mist. Van de honderd grootste platformen komen er zeventig uit de Verenigde Staten, vijfentwintig uit China en vijf uit Europa. Er is geen Europese Facebook of Google.
Zalando is het enige Europese antwoord van formaat. Ritter waarschuwt dat de Europese economische vitaliteit op het spel staat, want platformen hebben de neiging bestaande marktleiders te overvleugelen.
Zalando vreest dat Europa de boot mist. Van de honderd grootste platformen komen er zeventig uit de Verenigde Staten, vijfentwintig uit China en vijf uit Europa. Er is geen Europese Facebook of Google.
Zalando is het enige Europese antwoord van formaat. Ritter waarschuwt dat de Europese economische vitaliteit op het spel staat, want platformen hebben de neiging bestaande marktleiders te overvleugelen.
Zalando roept ons op om nieuw platform te gaan maken!
Weerman, Jij kan voorkomen dat Europa de boot niet gaat missen
.
De hartelijke groet Jan Marco