Vrienden van het Telefoonboek!
Even de hand opsteken, wie denkt dat je de roze en witte databestanden op de nieuwe CD-foongids 2005/2006 zomaar onderling kan verwisselen? Precies wat ik zelf ook dacht, maar het kan wel.
Even kort vooraf:
Verschil tussen roze en wit: de abonnees in het witte katern willen niet zomaar gebeld worden maar degene die voor geld in het roze deel, de Bedrijvengids is gaan staan, die wil graag dat je belt.
Misschien dat het zoeken in roze daarom ook wat losser geregeld is, bij 1 ingetikte letter komt er al wat en dat mag in “Heel Nederland”. Kan natuurlijk ook vanwege de ‘performance’ zijn want jammer genoeg voor DTG, in roze staat ruwweg maar een tiende van het aantal witte vermeldingen dus kan er minder selectief in gezocht worden zonder dat je de hele gids in één keer terugkrijgt.
Zou je aan de roze kant in wit kunnen zoeken? Simpelweg in de “Data”-map op de CD-foon alles wat met de p van pink cdp.* heet ‘renamen’ naar cdw.* en andersom de bestandsnamen van de oorspronkelijke cdw’s op hun beurt veranderen in cdp.zus en cdp.zo.
Weet ik veel, vanwege de compressie en de versleuteling is vaak toch niet duidelijk wat erin zit, ik doe hetzelfde met de de cdc- en cdt-bestanden, van cdc maak ik cdt en omgekeerd. Geluk gehad, ik hoefde er maar eentje terug te draaien en daarna werkte het, er kwam opeens strooikaas uit de gehaktmolen. Bij 1 letter in ‘Bedrijfsnaam’ kreeg ik onmiddellijk van alles terug uit “heel Nederland”.
Het werkte een-soort-van zag ik al snel, want merkwaardig fenomeen, je begint iets in te voeren bij ‘Bedrijfsnaam’, de zoekhulp klapt open, je kan ook zoals in wit dezelfde selectie uit de abonnee-namen maken en dan gaat de CD-foongids blij aan het werk. Komt ie terug met een lijst abonnees, die wel lang is maar nergens op slaat in termen van het zoekargument.
Wat blijkt, het zijn de straatnamen die voldoen aan het achternaam-criterium. Het ding is toch van slag en keert raar maar waar met z’n naam-opdracht terug in de straat-kolom, een brug te ver in de Resultatenlijst.
Maar we klagen niet en kijken nog even verder: voor de hand liggende drieletter-combinaties geven consistent lange lijsten vermeldingen in dezelfde straat(-naamdelen) in de verschillende plaatsen met zo’n straat(-naamdeel). Zoals gebruikelijk in eerste instantie op achternaam gesorteerd, als je er doorheen wil lopen kan je dat aanpassen, bijv. sorteren op plaatsnaam of postcode.
Of op een “achter”-naam zoeken waarvan je weet dat het ook de straatnaam is, zoals bijvoorbeeld “Erasmushuis” in “Goes” levert keurig alle bewoners A… tot en met W… van deze serviceflats.