Speculeren over mogelijk geharrewar? Met KPN dan? Misschien …
Het is bijvoorbeeld wel zo, vanaf het moment dat bekend werd dat het door de moedermaatschappij van De Telefoongids (DTG) opgekocht zou worden had Truvo Nederland toch nog twee jaar de zoekpagina nationaletelefoongids.nl naast die van goudengids.nl lopen.
Gegevens daarvoor kwamen rechtstreeks van KPN:
[quote]Gouden Gids start Nationale telefoongids
De Gouden Gids opent vandaag de site http://www.nationaletelefoongids.nl als officieel alternatief voor de telefoongids van KPN.
Als toevoeging op het equivalent van KPN zijn alle adressen in de nieuwe online gids voorzien van een plattegrond. Door een directe koppeling met de Gouden Gids site, is het daarnaast bij bedrijven mogelijk extra informatie te vinden over producten of diensten.
De particuliere gegevens van de Nationale telefoongids zijn afkomstig van het KPN-bestand van telefoon-abonnees. Dit najaar heeft Gouden Gids, na een ruime periode van onderhandelen met KPN Telecom, hiervoor een overeenkomst gesloten. Gouden Gids BV is een onderdeel van VNU World Directories. Binnen dit bedrijf was de Nederlandse vestiging de enige die geen data-overeenkomst had met een telefoonmaatschappij.
Gouden Gids start Nationale telefoongids - Computable.nl][u]Computable - 20-12-1999[/u
[/quote]
Na de overname van de Gouden Gids betrok DTG & GG dus eigenlijk nog een tijd lang een dubbele dosis abonneegegevens van KPN, zowel die volgens de eigen overeenkomst bestemd voor het witte katern van het telefoonboek als die voor de Nationale Telefoongids.
Stel dat ze bijvoorbeeld wat slordig zijn geweest met het opzeggen van het contract voor levering van laatstgenoemde gegevens? Dan zou het animo van de kant van KPN om stipt te leveren daar misschien onder geleden hebben?
Heel veel speelruimte heeft KPN daarin niet:
[quote]Universele dienstverlening
In artikel 9.1, eerste lid, van de wet zijn de diensten opgesomd die de universele dienst vormen en dus voor iedere eindgebruiker, onafhankelijk van diens geografische locatie, tegen een betaalbare prijs en met een bepaalde kwaliteit beschikbaar moeten zijn.
Het gaat om de aansluiting op het openbare telefoonnetwerk op een vaste locatie, de toegang tot de openbare telefoondienst op een vaste locatie, openbare betaaltelefoons, gedrukte en elektronische telefoongidsen en de abonnee-informatiedienst.
In het besluit worden regels gesteld over onder meer de betaalbaarheid van het universele dienstverleningspakket en over het vereiste kwaliteitsniveau van dit pakket. In deze regeling wordt een tweetal aspecten van het besluit nader uitgewerkt.
http://www.opta.nl/download/wet-en-regelgeving/Regeling_universele_dienst_(17-05-2004).pdf][u]EZ - Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen[/u
[/quote]
Als daarbij wat mis gaat:
[quote]1. Verloop van de procedure
Bij besluit van 19 juni 2001 met bovenstaand kenmerk heeft het college aan KPN een last onder dwangsom opgelegd inzake de verplichting van KPN om een universele telefoongids en abonneeinformatiedienst beschikbaar te stellen.
http://www.opta.nl/nl/download/publicatie/?id=774][u]OPTA - Beslissing op bezwaar KPN last onder dwangsom telefoongids en abonnee-informatiedienst - 11-07-2002[/u
[/quote]
En in 2009 blijkt in het jaarverslag 2008 deze paragraaf verdwenen te zijn. In de daaraan voorgaande jaren luidde die:
[quote]Purchase commitments
On February 13, 2003, we transferred (through our subsidiary KPN Directory Services) all our shares in Telefoongids Media (currently known as De Telefoongids B.V.) for approximately EUR 500 million in cash to a syndicate led by 3i Group and Veronis Suhler Stevenson.
The core activities of Telefoongids Media consisted of commercial phone directories in printed form as well as in electronic form (e.g., phone directories on CD-ROMS or the Internet). We have a statutory obligation in The Netherlands to make phone directories available to the public until one year after the date on which we notify the competent authority we will no longer do so.
Our phone directories are in printed form and consist of a standard listing of subscribers of the various telecommunication providers in The Netherlands. We agreed that our phone directory will be printed and distributed by Telefoongids Media (now De Telefoongids B.V.). De Telefoongids B.V. is entitled to combine its commercial telephone directory in printed form with our directory in printed form. Our total commitments amount to EUR 42 million (2006: EUR 78 million).
http://www.kpn.com/reporting07/report07/financial_statements/commitments/proceedings/purchase.html][u]KPN - Annual Report - Consolidated Financial Statements/Commitments, contingencies and legal proceedings[/u
[/quote]
In 2007 was het tempo waarin het bedrag van deze verplichting in de voorgaande jaren afnam, al verhoogd:
jaar miljoen
2003 126
2004 110
2005 94
2006 78
2007 42
Geen idee of de verhoudingen tussen KPN en DTG daardoor anders zijn komen te liggen.
Dan nog het negatieve besluit op het “handhavingsverzoek omgekeerd zoeken” van DTG en vervolgens het staken van de uitgave van de consumenten-versie van de CD-foongids door DTG.
Er is sprake van een verplichting tot het uitbrengen van “elektronische telefoongidsen” maar of die CD en de website op dit punt uitwisselbaar zijn:
[quote]… Het vierde en vijfde lid regelen respectievelijk dat de gedrukte en de elektronische telefoongidsen en de abonnee-informatiedienst regelmatig moeten worden geactualiseerd. Voor wat betreft de telefoongidsen is vastgehouden aan het criterium dat deze ten minste eenmaal per jaar moeten worden geactualiseerd.
In het oude Besluit universele dienstverlening was niet aangegeven hoe vaak het voor de abonnee-informatiedienst gebruikte abonnee-informatiedienst moet worden geactualiseerd. Om op dit punt meer duidelijkheid te scheppen is bepaald, dat het ten minste eenmaal per week moet worden geactualiseerd. Voor een periode van een week is gekozen, omdat het relatief eenvoudig is een dergelijk bestand aan te passen.
http://www.opta.nl/download/wet-en-regelgeving/Besluit_universele_dienst_(18-05-2004).pdf][u]Staatsblad - Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen - 7-5-2004[/u
[/quote]
Daarnaast de vraag, deed Telemedia en nu De Telefoongids in de ogen van KPN wel genoeg voor de klanten van KPN:
[quote]… blijft over de belofte die telefoonmaatschappijen aan hun klanten doen mbt. tot de bescherming van hun privacy. Als de adres- en nummerbestanden min of meer gedwongen zijn overgedragen aan de gidsuitgevers moeten de abonnee’s vervolgens maar afwachten wat De Telefoongids bv en de Goudengids bv er van gaan bakken.
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=1230#1230][u]Foondum/Forum 8-11-2005[/u
[/quote]
De Telefoongids bv vindt kennelijk van wel:
[quote]… In zijn verzoek tot handhaving geeft DTG aan dat zij heeft vastgesteld dat via internet een “omgekeerd zoeken” dienst wordt aangeboden op basis van een telefoongids op CDROM van DTG. Het kraken van de beveiliging van deze CDROM is, zo stelt DTG, niet eenvoudig, wat volgens DTG de reden is waardoor het aanbod van deze diensten beperkt blijft. DTG stelt verder dat deze diensten veel irritatie en wantrouwen wekken bij abonnees.
http://www.opta.nl/download/202118+besluit+handhavingsverzoek+omgekeerd+zoeken.pdf][u]OPTA - besluit dd. 17-10-2007[/u
[/quote]
Tenslotte, als er inderdaad problemen met de levering van de telefoongidsgegevens waren of zijn, dan zou dat ook gevolgen hebben voor de uitgave op papier?
Dit is het
http://over.detelefoongids.nl/corporate/show/id=61491][u]schema[/u
waarin DTG aangeeft wanneer welke gids in welke regio uitgebracht wordt. Niet veel uit op te maken, het loopt maar tot eind 2009.