Foonsearch

Hoi Weerman,

Nou, ik zag vanmiddag een meisje haar telefoon als make-up spiegeltje gebruiken, nooit aan gedacht en vanaf dat moment dus een verouderde IT-er o/o

Moet erg denken aan mijn oude HTC-smartphone. Wat heb ik gevloekt op deze HTC- telefoon, omdat hij zo’n spiegel in de zon was. Je kon in de zon er niets op zien.

Over dat ontslaggolfje, net echt! Als bedrijf klanten onoorbaar een poot uitdraaien eveneens:
Blendle past misleidende verkooppraktijk aan op verzoek van ACM

Het zou nog wel kunnen ‘goedkomen’ met Blendle. Een vriend van mij heeft naar een video van Jack Ma gekeken van Alibaba. Jack vertelde dat ze in het begin een site hadden met producten die niet verkocht werden, dus hebben ze in het begin zelf de producten maar (fictief) gekocht. Anderen denken dat het ‘echt werkt’ en gaan dan ook meedoen in het platform. Nu het goed is gekomen is het “VOC-mentaliteit”. Als het vliegwiel van Alibaba niet was gaan ‘draaien’, had je fictief handelen als een piramidespel kunnen zien en hadden ze nu veroordeeld en opgesloten geweest.

Ik vind de eier-gate wel een mooi voorbeeld hoe ik een platform (‘ecosysteem’) zou willen kenschetsen. In het huidige economisch ecosysteem zijn de kippenhouder die ter goede trouwe zijn de Sjaak. De malafide medewerkers van “chickfriend” worden daarbij onvoldoende gestraft.

De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en handhaaft de natuurwetgeving.

Lijst met eicodes van eieren met fipronil

U kunt de eieren in uw koelkast controleren op basis van onderstaande codes. Het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) ziet erop toe dat de eieren uit de winkelschappen worden gehaald. De stallen van de geblokkeerde bedrijven blijven op slot totdat ze schoon worden verklaard.

In een ander IT-ecosysteem kan je andere normen hanteren. Je kan dus zien waar welke eieren vandaan komen. Als ik foto van een ei maak zou ik iets willen hebben dat ik direct kan zien bij welke kippenhouder deze eieren vandaan komen.

Een ander gelijksoortige issue is m.i. de 20000 varkens die zijn omgekomen.

Eigenaar uitgebrande varkensstal had beroepsverbod in Duitsland
De eigenaar had in het verleden al een varkensstal in Duitsland. Hier kreeg hij een beroepsverbod na een overtreding van regels op het gebied van dierenwelzijn. De dieren ook ondraaglijke pijn hebben geleden, boxen waren te klein, zieke dieren kregen niet de juiste zorg en hij zou zwakke biggen op onwettige wijze hebben gedood.
In 2014 had Omroep Gelderland al berekend dat die procedures toen al meer dan een miljoen euro aan gemeenschapsgeld hadden gekost.

Ik wil geen gram vlees van deze man kopen. Mijn doel zou zijn dat een IT-platform direct een signaal geeft en dan ga ik het product direct terugbrengen als het van bovenstaande dieren-mishandelaar komt. Zelfs als dierenhouder veel overheidsgeld heeft gekost op niet eerlijke/zuiver gronden kan dat ook een reden voor mij zijn om geen producten van hem te willen hebben. Kortom ‘kopen’ is meer ‘gunnen’.

Ik zie dat toezichthouder waarschuwingen afgeeft. In mijn beeld kan je dat beter in een IT-platform onderbrengen. Stel ik bestel een SOA-test en krijg hem niet op de afgesproken tijdstip thuisgestuurd, dan wordt automatisch een signaal op bedrijf gezet. Ander vrienden van het IT-Platform zien dat direct en zullen terughoudender richting het bedrijf gaan reageren.

ACM waarschuwt voor wanpraktijken webwinkel 123soatest.nl
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt dat de webwinkel 123soastest.nl bestelde en al betaalde testen niet levert. Zo wil de toezichthouder voorkomen dat meer consumenten worden gedupeerd. De toezichthouder baseert zich op meldingen bij consumentenloket ConsuWijzer, aangiften bij de politie en eigen onderzoek, meldt de ACM donderdag. De toezichthouder zegt verdere stappen te nemen om de wanpraktijken te stoppen.

Het wordt nog gekker dat je beelden van een dief van je spullen niet zou mogen verspreiden:

Privacywet dekt motordief
LEIDEN - Je motor is gestolen, de dader staat herkenbaar op bewakingscamera’s, maar toch kan de politie niets doen. Sjef Kerkvliet wil zelf graag de zoektocht naar de motorfietsdief voortzetten, maar ook dat mag niet, vanwege de privacy van de dader. Sjef wil de beelden nu graag zelf hebben om op sociale media te verspreiden, maar dat mag niet van de politie.

In mijn beeld ga je (open bare) beelden koppelen aan personen en met Face recognition (en AI) software ga je een onbekend persoon opzoeken in de database. In optimale geval ga je de geleden schade verhalen via het IT-platform en niet via het rechtsysteem.

Ik zie dat er ook generieke marktplaats source code te vinden is:

Product selling, rentals, services - we have it all.
Need a marketplace website where people can sell their products? Is your idea to facilitate peer-to-peer rentals? Or maybe a site for booking services? No worries - we support all types of marketplaces, and we have a built-in availability management for bookings & rental. Your merchants and buyers can be individuals or companies.

Het is wel Ruby, wel voordeel is dat ze MySQL gebruiken:

Sharetribe is an open source platform to create your own peer-to-peer marketplace.
Would you like to set up your marketplace in one minute without touching code? Head to Sharetribe.com.
Technology stack
• Ruby 2.3
• Ruby on Rails 5.1.1
• MySQL 5.7

Ben momenteel erg naar database structuren aan het kjiken. Zie ook.

Ik ben ook naar Bitcoin omgeving aan het kijken. Ik heb naar een open source bank en naar een open source transacties project gekeken.

The Open-Transactions project is a collaborative effort to develop a robust, commercial-grade, fully-featured, free-software toolkit implementing the OTX protocol as well as a full-strength financial cryptography library, API, CLI, and prototype server. The project is managed by a worldwide community of volunteers that use the Internet to communicate, plan, and develop the Open-Transactions toolkit and its related documentation.

Open-Transactions democratizes financial and monetary actions. You can use it for issuing currencies/stock, paying dividends, creating asset accounts, sending/receiving digital cash, writing/depositing cheques, cashier’s cheques, creating basket currencies, trading on markets, scripting custom agreements, recurring payments, escrow, etc.

Open-Transactions uses strong crypto. The balances are unchangeable (even by a malicious server.) The receipts are destructible and redundant. The transactions are unforgeable. The cash is untraceable. The cheques are non-repudiable. Etc.

Heb ook naar fimpjes van open source fintech banken zitten kijken.

APIs are disrupting industries from the inside and from the outside. These software interfaces enable current Enterprises and Startups to be more agile and more open to create multiple kind of business or innovative ecosystems.

Een Architect noemt probleem “Singple point of truth” lijkt mij dat daar de “blockchain” als de oplossing hiervoor is gepositioneerd.

An open source RESTful API platform for banks that supports accounts, transactions, counterparties, transfers (payments), entitlements (permissions), metadata (comments, tags, geo tags, urls etc.), multiple views on accounts (my data, shared data, open data), PSD2 compliance etc.

Ga nog verder uitzoeken de relatie tussen PSP, Bank en Market.

De hartelijke groet Jan Marco