Een uur geleden ex-oorlogscorrespondent Gerri Eickhof daarover in het NOS-Journaal:
Nagenoeg alle eieren die in de winkel liggen, komen van pluimveebedrijven die het IKB Ei-keurmerk hebben. Deze pluimveebedrijven mogen alleen werken met ongediertebestrijders die de juiste diploma’s hebben en de juiste chemische middelen gebruiken.
Schijnbaar hebben noch het keurmerk, noch de kippenboeren in het openbare register gekeken of de eigenaren wel opgeleid waren.
Zij mogen alleen werken met ongediertebestrijders die geregistreerd staan in het IKB-register voor ongediertebestrijders. Chickfriend stond niet geregistreerd als ongediertebestrijder, en had dus überhaupt niet actief mogen zijn op de bedrijven die onder het keurmerk vallen.
Ook dat hadden het keurmerk en de pluimveehouders zelf kunnen controleren.
Hier wonen ruim vijftig keer meer legkippen dan mensen:
Lees ook: Hoe herken ik een besmet ei? En zes andere vragen - NRC
Kip slaapt daardoor onrustig en krijgt allerlei wondjes:
Hoe herken ik een besmet ei? En negen andere vragen - NRC
Volgens Hubers waren de kippenboeren niet op de hoogte van het gebruik van fipronil. „Daar ga ik vanuit.”
Leghennen worden wel geconsumeerd maar vrijwel nooit als kipfilet of kippenbout:
Correct is: ervan uitgaan. Vervoeging: ervan uitgaan, ging ervan uit, ervan uitgegaan. Hij gaat ervan uit.
Ook de advocaat van R. reageert niet op verzoeken om contact:
‘Bedrijf Chickfriend kocht bewust verboden gif’
Uit documenten blijkt ook dat Patrick R. aan de Roemenen tussen de 32 en 43 euro per liter fiprocid betaalt. Het is een ander soort tarief dan hijzelf aan zijn klant Chickfriend vraagt voor het middel met de bedachte naam ‘fypro-rein’. Volgens die factuur betaalt Chickfriend 122,80 euro ‘per eenheid’.
Zelf advocaat maken is trouwens helemaal niet zo moeilijk:
[quote=“alkema_jm, post:740, topic:27”]
Als ik foto van een ei maak zou ik iets willen hebben dat ik direct kan zien bij welke kippenhouder deze eieren vandaan komen.[/quote]
Naar ibm.com:
Visual Recognition uses deep learning algorithms to analyze images that can give you insights into your visual content. You can organize image libraries, understand an individual image, recognize food, detect faces, and create custom classifiers for specific results that are tailored to your needs.
Watson is classifying the image to determine a match:
Watson sees:
{“classes”: [{“class”: “Band Aid”,“score”: 0.661,“type_hierarchy”: “/medical dressing/bandage/Band Aid” }, {“class”: “bandage”, “score”: 0.776 }, {“class”: “medical dressing”,“score”: 0.776 }, {“class”: “elastic bandage”, “score”: 0.569,“type_hierarchy”: “/medical dressing/bandage/elastic bandage” }, {“class”: “mamey”,“score”: 0.5,“type_hierarchy”: “/fruit/mamey” }, {“class”: “fruit”,“score”: 0.5 }, {“class”: “light brown color”,“score”: 0.913 }, {“class”: “beige color”,“score”: 0.885 } ], “classifier_id”: “default”, “name”: “default”}
Niet struif maar fruit, ‘mamey’, ei van de boom:
Andere nieuwe, medisch-ethisch wel verantwoorde embryotechniek:
Fake chicken eggs are becoming a problem in China’s marketplace.
Molded to look like the real thing, the eggs are made of a mixture of resin, coagulant and starch, with pigment added to make it look white, and a different mixture of pigment and resin to make the yolk.
The shell is composed of wax, gypsum powder and calcium carbonate. Tell tale signs of a fake egg, a hollow sound when tapped. The egg white and yolk also mix together quickly after breaking it open.