Ok, heb ik alles, water, lege fles om in te plassen als die andere nog niet leeg is, leesbril? Muiswieltje schoon?
We gaan het internet op! Voor restjes, valt er nog wat uit die gamellen te schrapen?
Meteen raak, donderdag 29 januari 2015:
Bij die drieduizend kijkers zat ik ook, bijna een privacy-issue. Ontdekking: een identieke tv-stream maar dan naar twee verschillende ‘devices’ van Apple blijkt vanwege een miniem onderling tijdsverschil een bijzonder ruimtelijk geluid op te leveren! Later nog een keer uitgeprobeerd op Simone Weimans, goddelijk.
Al wachtende nog gekeken welke onderwerpen er volgens de betreffende Teletekst-pagina eigenlijk zouden zijn die donderdagavond. Nu niet meer terug te halen lijkt het.
Zie wel dat het Journaal van 18.00 “chroomverf” als 1e item had. Omdat dezelfde verslaggever voor 20.00 klaarstond met achter zich een ‘still’ van dezelfde defensie-spuiter uit een eerder verslag van hem op 14 september 2014 had dat onderwerp ook die avond wel weer de 20.00-opening zullen zijn als het doorgegaan was?
Die man stond dus tegen achten klaar, met op twee schermen zijn reportage-atributen als achtergrond, op de 3e verdieping, een verdieping lager dan de “grote” Journaalstudio:
Twee of drie andere mensen van de NOS erbij om hem met zijn spulletjes 5 meter naar boven te beamen?
Iedereen weet nu dat het hier ging om een “kruisgesprek”:
Reportage
Voordat hij afreist heeft de reporter GRONDIG RESEARCH gedaan, door zichzelf ALLE WEZENLIJKE VRAGEN te stellen met betrekking tot het onderwerp. Daaruit heeft hij een keuze gemaakt en voor zichzelf een RODE LIJN uitgestippeld, waarlangs hij het verhaal aan de kijker wil presenteren.
Reportages zijn over het algemeen geënt op HET ECHTE LEVEN. Het zijn in de meest ideale vorm MINI TELEVISIEDOCUMENTAIRES, al dan niet met een persoonlijke invalshoek.
Reportages kunnen ook live zijn. Over het algemeen is dan sprake van een belangrijke gebeurtenis, waarbij de verslaggever via een live-straalverbinding of satellietverbinding beeldcontact heeft met de eindregie in de uitzendstudio. Hij kan op elk willekeurig moment OP ZENDER komen en zijn verslag - report - doen over een gebeurtenis waarin hij zich bevindt.
Deze vorm van reportage is niet veel meer dan een actueel, live kruisgesprek met achtergrondbeelden van de gebeurtenis. Soms heeft de reporter een apart videoverslag gemaakt, dat aansluitend wordt getoond.
‘Handboek voor televisiemakers’, 2003, drs. Gérard H.M.J. Bueters
De auteur:
U kunt het boek afhalen en contant betalen (29,50 Euro).
Adres:
Nieuwe Looiersstraat 45-1
10117 VB Amsterdam
Terug naar die reportage over chroomverf, om 6 uur 's avonds kon je in het Journaal zien, deze verslaggever is nog on-the-road maar nu was hij toch terug op de redactie van de NOS, waarom dan toch nog al deze extra programma-technische inspanningen?
Hier wreekt zich waarschijnlijk die anchor-heen-en-weer-loop-formule in het daartoe vernieuwde decor van de grote avond-Journaals. Die kunnen er dus niet nog iemand bij hebben die ook loopt, zit? Dat die weerman (niet ik) er aan het eind ook staat is al onhandig. Brugje doen en omstebeurt even niet schuifelen of kuchen? In eerste instantie waren dat destijds als ik me goed herinner alleen maar Sacha de Boer en Rob Trip. Tegenwoordig mogen alle presentatoren?
Bovenstaand plaatje met die handzame whiteboard-achtige aanwijzingen komt trouwens van een blog, gepost op 1 oktober 2014. Nog een andere chick daar:
KIJK HIER STAAT WEER EEN CHICK MET HAAR ROLKOFFER OP DAT PATATJE!
Easy listening inbegrepen ook, rondlooptijd 4:07 minuten:
<audio class="wp-audio-shortcode" id="audio-2000-1" loop="1" autoplay="1" preload="none"
style="width: 100%; visibility: hidden;" controls="controls">
<source type="audio/mpeg"
src="http://jooooooost.nl/wp-content/uploads/2014/10/amanda.mp3?_=1" />
Jooooooost.nl (broer-van) en niet joost.com waar ik even aan moest denken:
Joost (internet)
Joost is begin 2006 gestart onder de naam The Venice Project en vestigde zich in Leiden. Leiden werd gekozen omdat een van de mede-oprichters, technisch directeur Dirk-Willem van Gulik hier woonde, het gunstige leef- en belastingklimaat en de korte vliegtijd naar onder andere Londen.
Nooit meer iets van vernomen. Terug naar die Journaal-uitzending, waarneming, zo lastig als het was om überhaupt nog iets naar de zender te krijgen, na drie kwartier kwam er wel een of andere automaat in actie met programma-aankondigingen, o.a. voor Eva Jinek.
Waardoor vervolgens de Uitzending Gemist-kopie van het Journaal van Do 29 jan 2015 19:59 werd begrensd tot een sobere ‘visual’ van 45:57 minuten, zonder menselijke tussenkomst op de NPO-site klaargezet om integraal overgehaald te worden naar het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis?
Wel zonder de ‘ticker tape’ die er die avond al die tijd onder meeliep. Vormt geen onderdeel van dat signaal en komt kennelijk ergens anders vandaan.
Na de ontruiming kon niemand nergens meer bij, There’s A Hole In My Bucket? Nee:
Centraal schakelpunt
NOB is sinds 2006 onderdeel van Thomson SA (Technicolor) en heet per 1 januari 2008 Technicolor - Nederland. Het bedrijf levert de publieke en commerciële omroepen diensten ter ondersteuning van het uitzendproces en ontwikkelt nieuwe multimediale diensten voor klanten. Technicolor – Nederland opereert vanuit het Media Park in Hilversum. Daar bevinden zich de Media Gateway, het schakelpunt voor permanente video- en IP-verbindingen, en de Master Control Room (MCR), het schakelpunt voor livevideoverbindingen. “Al het livetelevisieverkeer in Nederland komt binnen in de MCR. Wij kunnen er eventueel commentaar of ondertitels bij zetten en sturen dit door naar de omroepen” …
Eurofiber - Customer Case Technicolor Nederland
In what shall I fetch it, dear Liza, in what?
Glasvezelring met DWDM
Technicolor koos voor een ring van dark fiber, geleverd door Eurofiber. Deze wordt belicht met DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing)-apparatuur. De ring loopt vanuit het Media Park via Weesp naar Amsterdam, waar diverse locaties ontsloten zijn. Theaters en tv-studio’s, maar bijvoorbeeld ook het hoofdkantoor van ABN-AMRO. Daar bevindt zich een studio, van waaruit de bank onder meer beursinformatie doorgeeft aan de omroepen of kruisgesprekken houdt met bijvoorbeeld CNN. Verder is Telecity II, met het internetknooppunt AMS-IX, aan de Mediaring Amsterdam gekoppeld. De ring gaat vervolgens via Almere, waar de studio van Paul de Leeuw is aangesloten, terug naar Hilversum.
Werkt dus altijd, dear Henry:
Point-to-point
Technicolor werkt voor de hoogwaardige glasvezelverbindingen van AV Link samen met Eurofiber. Naast de infrastructuur op het Media Park beheert Technicolor samen met Eurofiber ook vele kilometers glasvezelverbinding naar diverse populaire radio- en televisielocaties.
Zo werd bij het WK Voetbal afgelopen zomer het feedpoint bij het Concertgebouw zeer intensief gebruikt door talloze (inter) nationale media die verslag wilden doen van de festiviteiten op het Museumplein. Een relatief eenvoudige point-to-point verbinding maakte een verbinding met het podium op het Museumplein, waardoor er geen SNG nodig was.
Hetzelfde werd gedaan bij de live-uitzending van het Prinsengrachtconcert van de AVRO. Het HD signaal ging via een point-topoint verbinding van de Prinsengracht een paar kilometer verderop naar het feedpoint van Studio Beursplein 5 en vervolgens in HD naar Hilversum.
Technicolor AV Link - Verbindingen van overal, naar overal
Nog meer vakliteratuur:
Het journaal; achter de schermen van vijftig jaar televisiegeschiedenis (2005)
Beschaafde Nederlanders bellen elkaar niet tussen acht en half negen – dat behoort tot de ongeschreven regels van de vaderlandse etiquette. Het NOS-journaal van acht uur is heilig. Het is de hoogmis van het nieuws.
Miljoenen mensen kijken er elke dag naar, al vijftig jaar. De eerste paar jaar waren dat er veel minder, maar juist door het journaal steeg het televisiebezit in Nederland razendsnel. Het Journaal is met afstand de belangrijkste nieuwsbron van Nederland.
Maar dit Hilversumse instituut is voor de kijker tegelijkertijd een grote onbekende. Wie hebben daar vijftig jaar aan de touwtjes getrokken? Wat hebben de omroepen allemaal geprobeerd om het journaal klein en onbeduidend te houden? Waarom gingen de jaren zestig eigenlijk aan het NOS-Journaal voorbij? Wat is er allemaal veranderd, tussen 1956, toen er drie uitzendingen per week waren, en vandaag, met zo’n zestien uitzendingen per dag? En wat vonden de kijkers er al die vijftig jaar eigenlijk van? Voor het eerst is er nu eindelijk een biografie van het Journaal.
Onderzoeksjournalist Ad van Liempt (eindredacteur van het geschiedenisprogramma Andere Tijden) las alle beschikbare archiefstukken en hoofdredactionele memo’s en interviewde talloze huidige en voormalige medewerkers. Zijn boek gunt de lezer een blik achter de schermen van het nieuws, en biedt tegelijk een geheel nieuw inzicht in de geschiedenis van de televisie, van de journalistiek en van het naoorlogse Nederland.
Weet niet wat onderzoeksjournalist Ad van Liempt zegt als je bij hem aanbelt met geld voor zijn boek maar intussen is het Journaal er al 60 jaar, niet meer 50. Zie Wikipedia, ook voor de betekenis van “wederom”, dus bij herhaling:
NOS Journaal
Op 29 en 30 november 1961 was er vanwege een staking van het NTS-personeel geen uitzending van het NTS Journaal. Op 2 mei 1977 ging het NOS Journaal niet door, eveneens vanwege een staking, ditmaal door NOS-geluidstechnici. Op 29 januari 2015 werd wederom geen journaal uitgezonden, dit omdat een gewapende indringer zendtijd eiste.
De volgende dag was iemand er meteen na werktijd al voor gaan zitten om het na 54 jaar bij Wikipedia zo snel mogelijk bij te werken, Maar daarmee was de kous nog niet af.
Jaarrapport 2014 zie ik nog niet, GEMIDDELD MAANDBEREIK (%), 6+, 02:00-26:00 UUR, 2013 is voor Nederland 1 94,7, voor AT5 9,8. Omgerekend zou lokale zender AT5 voor Metropool Amsterdam voor een gijzeling dus moeten uitkomen op 22:50-20.00 uur = 170 minuten hetgeen ongeveer door 10 gedeeld uitkomt op 17, 18 minuten?
Gisteravond rond het AT5-nieuws van 18.00 uur was het zover, volgens de begin- en eindberichten via Twitter toch 21 minuten:
Verder klopt die schaal redelijk zo te zien:
Bereik AT5
Ivm de digitalisering, UPC/Ziggo digitaal, digitenne, Tele2, is AT5 inmiddels in grote delen van Nederland te ontvangen. De interessein AT5 zie je terug in het maandbereik. Gemiddeld kijken er ruim 2 miljoen Nederlanders naar de uitzendingen van AT5.Dit bereik is inclusief het bereik van Groot Amsterdam. Het toegevoegd bereik in de rest van Nederland bedraagt 1,5 miljoen Periode: jan.t/m okt.2010
Bron: Stichting KijkOnderzoek
Ach Jan Marco, kom ik al met al verder niet toe aan dat interessante kijkcijferonderzoek van SKO, Stichting Kijkonderzoek. Ziet er degelijker uit dan je zou verwachten. Hoe zou dat komen? Follow the money:
Het Kijkonderzoek
Misschien wel het beste onderzoek van Nederland. Waarschijnlijk het meest geraadpleegde onderzoek van Nederland, en daarmee tevens het meest onmisbare onderzoek voor ‘het Vak’: Het kijkonderzoek. Wat overigens niet wil zeggen dat het niet beter zou kunnen. De ontwikkelingen op het gebied van de verspreiding van video content gaan harder dan de gevestigde orde van TV-zenders kan of wil bijhouden.
€962 miljoen aan reclamegelden wordt verdeeld op basis van de kijkmeters in 1260 huishoudens.* Voor dat geld mag je natuurlijk ook wel streven naar een toponderzoek. Een verschil van één procent marktaandeel levert theoretisch immers €9,6 miljoen op. Of kost je hetzelfde bedrag. Dan wil je wel dat de gemeten verschillen ‘echt’ zijn en niet te wijten aan al dan niet willekeurige onderzoeksfluctuaties.
Adformatie - Onmisbaar onderzoek 5 - Het Kijkonderzoek - 1 augustus 2013
Daarover een andere keer weer? o/o