Hoi Weerman,
Leuke vorige post.
Als je 25 jaar terugkijkt heb je m.i. altijd wel met het fenomeen te maken dat je “na de trekking van de staatsloterij precies weet welke lot je had moeten kopen!”.
Indien ik naar mij zelf kijk heb ik de afgelopen 25 jaar wel leuke dingen beproefd en gedaan, maar niet iets concreets gemaakt. Men drukt dat vaak uit met “dat de reis leuker (“pad er naar toe”) is dan het einddoel (stip op de horizon). Ik denk dat iedereen erg in bestaande concepten denkt. Voorbeeld 30 jaar geleden in mijn HTS Informatica tijd zag ik studiegenoot die de afstudeeropdracht had om twee computers te koppelen. Ze hadden (omdat HTS eigen opdracht was) geen geld voor het gebruikelijke netwerkcomponent (modem denk ik nu), dus ging hij met een null modem (RS232)-kabel aan de gang. Als ik toen “Think Different” had gedaan en mij doel had gesteld om een bedrijf op te richten met als doel om alle computers met elkaar te gaan verbinden via draad, glasvezel en radiosignalen was ik nu de visionair en “spekkoper” geweest.
Volgende week word ik 50. Ik denk dat je eigenlijk in dezelfde situatie zitten als 25 jaar geleden. Als ik nu (in 2016) een voorspelling over 25 zou moeten doen dan zou het in slechtste geval een trekking uit de staatsloterij zijn. Dan ga je van veronderstelling uit dat de toekomst niet te voorspellen is. Ik denk dat je toekomst (over 25 jaar) wel zou kunnen voorspellen door je vergaarde kennis en ervaring door de reizen die je hebt gemaakt te gebruiken en daarbij buiten de huidig gebaande padden te kunnen denken.
JM. Je klinkt ongewild wel een beetje als zijn baas destijds, die krabbelde bij wijze van goedkeuring op het voorblad:
Je kan er negatief in gaan zitten (“trekking van lotterij is geweest en waarom heb jij het verkeerde lot gekocht”) : Maidsafe is lang bezig geweest en hebben geen werkend product opgeleverd. Ze zijn met dingen bezig die niet aan hun primair proces bijdragen (C versus Rust). Ik denk dat veel mensen C kennen, voor rust hebben ze direct weer vacature opgesteld. Ze hadden het geld wat ze gekregen hebben via crowdfunding beter aan projecten kunnen geven die deeloplossingen aan het maken waren…
Zelf ga ik liever van het positieve uit. Ik denk meer in uitdagingen dan in problemen. Maidsafe heeft mooie plaatjes gemaakt die we zouden kunnen hergebruiken. In mijn beeld zou je totaal moeten schetsen en bij elk deel naar bestaande C projecten moeten gaan zoeken en kijken welk project het beste past. Ik zie wel dat je een soort integratie moet doen tussen versiebeheer en compileren van de C code. Ik denk nu aan framework van de projecten Fossil en Ultimate++. Als dit goed zou werken kunnen andere projecten ook framework gaan gebruiken. Dit doen ze als je voordelen zien in vergelijk met huidige situatie. In mijn beeld moet je een beter integratietool maken als wat facebook gebruikt. Facebook gebruikt veel C, Java, Python. Zie ook. Wij gebruiken in mijn visie zo’n tool om snel (“time to market”) applicatie te kunnen bouwen met een andere set van (“open”) source projecten als dat Facebook het momenteel doet.
Om even op een plaatje van maidsafe terug te komen:
De vraag die de tekst bij het plaatje bij mij direct oproept is, waar ga je het heen uploaden?
Ik denk dat je ten eerste een scheiding zou moeten maken tussen publieke data en privé/persoonlijke data. Publieke data kan je verspreiden met bittorrent. Opencat gebruiken om product/document te identificeren. Probleem is dat document in stukken wordt opgedeeld en niet alle onderdelen meer te vinden is op het internet. Je zou in (producten database) Opencat o.i.d iets kunnen opnemen dat niet meer vindbaar is op internet. Het downloaden van een document kan dan wel weken gaan duren. Om dit op te lossen zou je de peers die het document nog wel hebben in bezit hebben hem (automatisch) weer online kunnen laten zetten in het bittorrent protocol als ze zien in een gemeenschappelijk gesynchroniseerde opencat database dat het document/programma niet meer is samen te stellen uit de wel bereikbaar file delen.
Voor privé/persoonlijke data lijkt mij Gnunet een leuk oplossing om mee te beginnen. Alternatief Freenet valt m.i. af omdat het in Java is geschreven. In mijn beeld kan je beste in 1 C habitat kunnen blijven. Het gaat niet om de beste deel programma’s, maar af het in het totale programma goed kan laten functioneren.
Weerman, Hopelijk heb jij een andere visie?
De hartelijke groet Jan Marco