Java grafieken voor Opendata

Antwoord, Interplanetary Fle System:

IPFS

It’s not enough to organize the world’s information—we need to store it in a way the world can remember it. IPFS provides deduplication, high performance, and clustered persistence.

IPFS and the Blockchain are a perfect match! You can address large amounts of data with IPFS, and place the immutable, permanent IPFS links into a blockchain transaction. This timestamps and secures your content, without having to put the data on the chain itself.

• Each file and all of the blocks within it are given a unique fingerprint called a cryptographic hash.

• IPFS removes duplications across the network and tracks version history for every file.

• Each network node stores only content it is interested in, and some indexing information that helps figure out who is storing what.

• When looking up files, you’re asking the network to find nodes storing the content behind a unique hash.

• Every file can be found by human-readable names using a decentralized naming system called IPNS.

Waren wij niet gebleven bij “inlichtingendiensten, de mensen van” … Zal ik een bruggetje zoeken, gisteren daarover geciteerd maar Hermans schreef met zijn achtergrond van (fysisch) geograaf ook over “puin uit de ruimte”:

Nooit Meer Slapen - Willem Frederik Hermans (1966)

Ik wil geen stenen vinden die een ander al in een doosje gedaan heeft. Nog sterker: ik wil geen stenen vinden die al eerder op aarde zijn geweest. Ik zou het liefst een meteoriet vinden, een brok afkomstig uit de kosmos en ik zou willen dat het uit een materiaal bestond, dat op aarde nog nooit was aangetroffen. De steen der wijzen, of minstens een mineraal dat naar mij zou worden genoemd: Issendorjiet.

Alfred Issendorf is een 25-jarige student geologie die een expeditie naar Noors Lapland (Finnmarken) onderneemt voor zijn promotieonderzoek. Doel van het onderzoek en zijn voettocht is om de hypothese van zijn promotor, professor Sibbelee, te bewijzen, die inhoudt dat de ronde gaten die ter plekke overal in de bodem te vinden zijn, veroorzaakt zijn door meteorietinslagen.

Voor deze objecten is eveneens een nummer- en naamsysteem ontworpen:

Internationale Astronomische Unie

De Internationale Astronomische Unie (IAU) houdt zich onder andere bezig met de naamgeving van astronomische objecten. Iedereen kan daartoe voorstellen indienen, astronomen maar ook leken. Voordat de naam van een persoon kan worden gegeven aan een object, moet hij of zij minstens drie jaar zijn overleden.

Hermans overleed in 1995, in 2010 kan het dan:

12175: Wimhermans (3197 T-3)

Discovered 1977 Oct. 16 by C. J. van Houten and I. van Houten-Groeneveld on Palomar Schmidt plates taken by T. Gehrels.

Dutch author Willem Frederik Hermans (1921-1995) was considered one of the most important writers in the Netherlands in the postwar period. His oeuvre includes novels, short stories, plays, along with poetry and essays, as well as philosophical and scientific works. The name was suggested by F. Israel.

Het betreffende overzicht telt 357 planetoïden met namen die op de een of andere manier verband houden met Nederland. Vele zijn vernoemd naar sterrenkundigen (en enkele van hun familieleden), maar ook andere wetenschappers, musici, schrijvers en geografische namen komen aan bod.