Jan Marco, even een tussendoortje?
Ooit moest je op weg naar Berlijn eerst een stuk door Oost-Duitsland. In de trein zat je op dat stuk DDR dan te bedenken, lekker griezelig en wat is er nu zo anders. Duurde even voordat het tot je doordrong, je ziet nergens reclame!
Had ik ook wel eens gehoord, of misschien iets van voorbij zien komen, Sao Paulo als stad zonder buitenreclame:
What changed for the citizens of Sao Paulo City after the ban on outdoor advertisements?
I lived in Sao Paulo city from 2006 to 2013, so I had been there for a while, so here is my point of view in terms of timeline:
In 2007, the mayor prohibited ads in the streets. At that time, we didn’t have smartphones or nice data plans, so finding businesses was difficult because not even ads right outside the businesses were allowed.
Bottom line, the city looks much cleaner than before. Businesses have adjusted to the correct font size and everything looks nicer now.
Dichter bij huis en ander medium:
De Correspondent is een advertentievrij medium.
Voor de lezer betekent dat: minder afleiding en meer inhoud. En voor de makers betekent dat: geen druk om aan de doelgroepwensen van adverteerders te hoeven voldoen. Wel staat De Correspondent open voor transparante samenwerkingen met niet-belanghebbende partijen om onze journalistieke doelen te kunnen realiseren.
Bij hen voegt zich nu - website nrc.nl:
Welkom bij de nieuwe NRC
Vanaf vandaag vind je op nrc.nl naast het belangrijkste nieuws alles wat NRC te bieden heeft: alle stukken uit NRC Handelsblad, nrc.next en NRC Q helder, toegankelijk en overzichtelijk gepresenteerd, aangevuld met onze digitale schatkist: het hele archief.
Oude look nog op IP-adres 46.22.183.141:
Nieuw uiterlijk met ingang van afgelopen dinsdag:
De vernieuwde website heel even zonder advertenties:
Van het huis
Omdat kwaliteit waardevol is, beginnen we met nóg iets nieuws. Je krijgt daarom vanaf nu elke maand opnieuw een aantal stukken van het huis. Je kunt alles lezen: van interview tot longread, van nieuwsbericht tot Beste van het web.
Daarna wordt een abonnement aangeboden. Dit heet metered model en wij geloven dat dit de toekomst is voor kwaliteitsjournalistiek. Het spreekt voor zich dat de abonnees van NRC Handelsblad, nrc.next en NRC Q toegang tot ál onze artikelen hebben.
Voor zolang als het duurt. Valstrik:
Dat betekent dat nrc.nl niet helemaal achter een harde betaalmuur verdwijnt?
De kunst van de paywall is dat er niet minder advertentie-inkomsten zullen komen dan nu. Iedereen kan dus een aantal artikelen gratis lezen, zodat ons bereik op peil blijft.
De kunst zal zijn: waar zetten we dat muurtje? Als je dat bij vijftien artikelen zet, haal je dan genoeg gratis views binnen en zet je mensen aan een abonnement te nemen? Volgens de mensen die er binnen NRC mee bezig zijn zullen dat waarschijnlijk twaalf tot vijftien stuks zijn.
Moet helpen mensen te verleiden een in prijs verlaagd abonnement te nemen:
Kies uw abonnement
Maandag t/m zaterdag - Ontvang 6 dagen per week de krant + digitale toegang.
Nu met 35% korting van € 36,50 voor € 23,50 /mnd
Een nieuwe abonnee legt zich dan maximaal drie jaar vast op maandelijkse automatische incasso van het abonnementsgeld en daar heeft een krant wel wat voor over.
Bestaande abonnees kunnen maar beter niet naar die bestelpagina gaan om deze bijgestelde tarieven te bekijken. Voor hen geldt immers:
Reguliere tarieven NRC
NRC Compleet - 6 dagen per week de papieren krant + altijd de digitale krant
€ 36,50 per maand - € 109 per kwartaal - € 215 per halfjaar - € 418 per jaar
Als zij bellen en aanhouden biedt klantenservice aan het abonnement om te zetten maar zij zullen zich wel twee keer bedenken:
Het NRC Handelsblad heeft 200 journalisten in dienst. 80 procent van onze inkomsten komt van de lezers en 20 procent uit advertenties.
Als steeds minder lezers bereid zijn om te betalen, kom je in een negatieve spiraal terecht. Als er minder inkomsten zijn, moet je journalisten ontslaan. Dan gaat de kwaliteit van je nieuws achteruit en gaan er weer minder mensen je krant kopen. Vervolgens moet je weer journalisten ontslaan. Dat is een duivelse draaikolk waartegen ik mij op allerlei manieren moet verzetten.
En geen soulaas ook niet, aldus de man van de krant:
Hoe kijkt u naar Blendle?
Met belangstelling. Maar ik ben een beetje ontgoocheld. Ik had gedacht dat het een belangrijker verspreidingskanaal zou zijn voor onze journalistiek. Ik heb uitgerekend dat wij met Blendle op jaarbasis bruto 50.000 euro verdienen. Daar kan ik niet één journalist van betalen bij ons.
Kan er helaas geen geld op inzetten, dat gaat naar het blad:
Maar ik wed dat meteen na het komende weekend de advertenties weer aangezet zullen zijn.